
Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus
Kada svoju jedrilicu digne na visinu veću od kilometra, slavonskobrodski pilot Arijan, ujedno najbolji u radioupravljanju letjelicama na svijetu, vidi tek točku. Ipak, svojim je vještinama i znanjem, uz pobjedu nad vjetrom, suncem i drugim vremenskim uvjetima, uvijek uspijeva zadržati u zraku.
SLAVONSKI BROD - Nakon velikog prošlogodišnjeg uspjeha, obrane
titule svjetskog prvaka u kategoriji FAI F3J i osvajanja titule europskog
prvaka u F5J, Brođanin Arijan Hucaljuk, u slavonskobrodsku je Gradsku upravu na svečani prijem kod gradonačelnika, donio
još jedan pobjednički pokal.
Naime, na prvom Svjetskom prvenstvu u FAI F5J kategoriji,
održanom prije dva tjedna u slovačkoj Trnavi, osvojio je zasluženo prvo mjesto,
u konkurenciji među 39 natjecatelja, reprezentativaca iz cijelog svijeta.
- Ove godine sam se natjecao u kategoriji 'ef-pet-jot' (F5J).
To su jedrilice koje startaju pomoću motora kojeg možemo koristiti trideset
sekundi da se popnemo na željenu visinu, a stimulira se da se što niže ugasi
taj motor i onda da se što više koriste termička strujanja za ostanak u
zraku na deset ili petnaest minuta, ovisno o zadatku. To jako ovisi o
vremenskim uvjetima. Ako je sunčano i bez vjetra, zadatak je jednostavan, no
ako je onako kako je bilo na finalu Svjetskog prvenstva prije dva tjedna, kada
je bilo iznimno oblačno i vjetrovito vrijeme, to je jako zahtjevno. Potrebno je
dobro taktizirati i postaviti se na mjestu na livadi gdje misliš da će zrak
biti najmirniji. Bila su četiri finalna leta po petnaest minuta. Uspio sam u
svima od njih izvršiti zadatak, a u dva od četiri imao sam maksimalan broj
bodova i, samim time, bio najbolji od ukupno četrnaest finalista. U ta prva dva leta
napravio sam toliku bodovnu razliku da sam u sljedećim letovima mogao
taktizirati, ići više od ostalih natjecatelja te privesti mirno finale kraju. - kazao je Arijan Hucaljuk.
Jedrilice su raspona krila četiri metra i težine od
kilograma pa sve do 3,5 kilograma jer, s porastom jačine vjetra, piloti povećavaju i težinu modela. Arijanu je ovo sedma medalja na prvenstvima (osvojio je četiri europska i tri svjetska zlata) pa je pritisak
sve veći.
- Natjecati se mogu dok je vid dobar. Modeli lete na
udaljenostima većima od kilometra pa izgledaju poput točkice. U natjecanjima se
ne smiju koristiti pomagala poput dalekozora. Jedan od najboljih pilota takvih
jedrilica na svijetu ima više od šezdeset godina, tako da se nadam kako će i ovo
moje bavljenje time potrajati. - poručio je Arijan.
Iako je i sam krenuo u proizvodnju komponenti za ovaj zanimljivi sport i dalje se uglavnom oslanja na bugarskog suradnika.
- Koristim modele proizvođača iz Bugarske, ali za ovu godinu
sam napravio jedan svoj dio, horizontalni stabilizator. To je bila moja gradnja
i na to sam ponosan, ali taj proizvod zasad ostaje u Slavonskom Brodu i neću ga
ponuditi na tržište konkurenciji. Sljedeći je cilj napraviti cijeli model, ali
za drugu kategoriju, do metar i pol raspona, F3K, jedrilice koje se bacaju
rukom. - dodao je Arijan.
Sljedeće je godine Europsko prvenstvo u Mađarskoj i to je na
Arijanovom rasporedu zabilježeno kao prvo veće natjecanje nakon ovog koje je odradio prije
dva tjedna. Mada je najveća zemlja u modelarstvu Njemačka, ona ima
regulative koje prilično koče organizaciju većih natjecanja. Mađarska, Slovačka, Slovenija, stoga su često lokacije na koje Arijan putuje.
- U Istočnoj je
Europi to manje regulirano i velika se sredstva mogu dobiti za ta natjecanja pa
je i to motivacija tim zemljama za organizaciju. - pojasnio je Arijan.
Danas je najavljena mogućnost da Slavonski Brod koji ima tako dominantnu osobu u tom sportu, bude i domaćin nekog od budućih europskih natjecanja. Od 25 do 30 natjecatelja sudjeluje na svakom Europskom i četrdesetak njih na Svjetskom prvenstvu pa bi to svakako značilo nešto i za gradski turizam.
S obzirom na specifičnost ovog hobija ili sporta, kako ga tko promatra i doživljava, osobe s invaliditetom u njemu se također mogu okušati,
ako nemaju problema s vidom. U tom slučaju za njih nema posebne kategorije i
ravnopravni su s ostalim natjecateljima.
- Tu se uglavnom ne radi o fizičkoj aktivnosti, nego se
upravlja rukama. Dakle, za to su potrebne ruke i dobar vid. Ponekad ležimo na
travi ako modeli idu jako visoko. - kazao je Arijanov otac i trener, Milivoj Hucaljuk.
Kakva je situacija u Aeroklubu „Brod" u kojemu prošle godine
nisu imali svesrdnu podršku, rezultatima usprkos, Arijan je danas također
otkrio novinarima.
- Što se tiče financija, imamo potporu Grada, a puno ulažem
i svojih sredstava. Bez potpore proizvođača iz Bugarske, ne bih mogao ostvariti
ovako dobre rezultate. Ove godine situacija je u Klubu puno bolja. Imamo novo
vodstvo i zadovoljni smo. - kazao je.
Najveća visina na koju je Arijan, tijekom treninga na Jelasu, podignuo svoju jedrilicu iznosila je 1900 metara. S obzirom na to da za njega očigledno ne postoje granice, vjerujemo kako će u svoj rodni grad donijeti još puno svjetskih zlata.