
Foto: D.Z./SBplusPrijedlog novih parking mjesta i pješačkih staza na Šetalištu braće Radić

Foto: D.Z./SBplusŠetalište braće Radić

Foto: D.Z./SBplusŠetalište braće Radić

Foto: D.Z./SBplusŠetalište braće Radić

Foto: D.Z./SBplusŠetalište braće Radić

Foto: D.Z./SBplusPrijedlog lokacije za izgradnju novoga parkirališta u centru Slavonskog Broda

Foto: D.Z./SBplusGradski objekt u Zajčevoj ulici
Donosimo lokacije na kojima postoji mogućnost izgradnje novih parkrališnih kapaciteta u najužem centru Slavonskog Broda.
SLAVONSKI BROD – Nedostatak pješačkih staza na Šetalištu braće Radić u Slavonskom Brodu, uz južnu stranu Kazališno-koncertne dvorane "Ivana Brlić Mažuranić" i Gradske knjižnice, više puta smo spominjali kao problem toga prostora. Predlagali smo izgradnju staza zbog činjenice da vozači kada parkiraju svoja vozila paralelno uz kolnik moraju do Korza ići cestom ili po travnatoj površini. Posebice je otežana prohodnost za roditelje koji voze djecu u kolicima.
I dalje držimo kako je tamo potrebno izgraditi nove pješačke staze, ali ovom prigodom želimo dopuniti taj prijedlog. Naime, zbog puno puta spomenutoga problema koji se zove „Nedostatak parkirnih mjesta u centru grada" te opravdane najave Grada o micanju automobila iz nekoliko ulica u centru Slavonskog Broda, što može dovesti do problema pod nazivom „Kronični nedostatak parkirnih mjesta u centru grada", ovim člankom želimo dopuniti naš postojeći prijedlog.
Dakle, u Slavonskom Brodu na prostoru veličine oko 47.000 m2 koji je okružen na zapadu Vukovarskom ulicom, na jugu Šetalištem braće Radić, na sjeveru ulicom Petra Krešimira te na istoku Trgom Ivane Brlić Mažuranić danas postoji oko 250 parkirnih mjesta. Od navedenoga broja, oko 60 parkirnih mjesta nije u naplati i nalaze se između tri nebodera u kojima ima oko 250 stanova. Oko 190 parkirnih mjesta je u koncesiji Brod parkinga te su većinom smještena na Trgu Stjepana Miletića, uz Gradsku knjižnicu i uz objekt koji se nekada zvao Robna kuća „Vesna". Nekadašnja „Vesna" je u privatnom vlasništvo tvrtki koje su dugi niz godina u stečaju i taj objekt danas uglavnom zovemo „Ruglo na Korzu".
Parkirališna mjesta u najužem centru grada nisu dostatna ni za stanare
U razmatranje možemo uzeti i podatke da na ulazu u Tvrđavu Brod postoji oko 15 mjesta koja nisu u naplati te šezdesetak parkirnih mjesta uz zgradu uprave Brodsko-posavske županije u naplati Brod parkinga. Ukupno je to oko 320 mjesta za parking koja bi trebala biti dovoljna za vlasnike navedenih 250 stanova u tri nebodera. U slučaju da imaju jedan auto u svom posjedu, što je malo vjerojatno.
Vlasnike 250 stanova u tri nebodera muči i činjenica da 60-ak mjesta koja bi trebala biti isključivo za njih zlorabe zaposlenici obližnjih ustanova i tvrtki, ali i činjenica da ne postoji kriterij po kojemu uopće parkirati besplatno na tim mjestima, osim onoga „tko je brži, njemu djevojka".
Vlasnike 250 stanova u tri nebodera muči i činjenica da 60-ak mjesta koja bi trebala biti isključivo za njih zlorabe zaposlenici obližnjih ustanova i tvrtki, ali i činjenica da ne postoji kriterij po kojemu uopće parkirati besplatno na tim mjestima, osim onoga „tko je brži, njemu djevojka". Stoga neki parkiraju besplatno uz zgradu, dok drugi moraju plaćati mjesečnu kartu za stanare u iznosu od 100 kn.
Kako je ovaj prostor od 47.000 m2 zapravo centar centra Slavonskog Broda jer je u blizini Tvrđave Brod i nekada najljepšeg kontinentalnog trga u Hrvatskoj, pa kao takav privlači brojne posjetitelje, potreba za dodatnim parkirališnim mjestima je velika. Potražnja za mjestom za parkiranje u ovome dijelu grada se značajno povećava tijekom događanja u KKD-u „IBM", pa je pravi izazov za 600-ak posjetitelja pronaći lokaciju za smještaj svoga „limenog ljubimca". A o velikm manifestacijama koje se organziraju na Korzu da i ne govorimo.
Od rekonstrukcije Korza, točnije zadnjih dvadesetak godina, postoje rasprave o opravdanosti izgradnje podzemne garaže u centru grada, pa tako i na zelenoj površini uz park na Trgu Stjepana Miletića. Nesporno je da bi podzemna garaža sa najmanje 300 novih mjesta u najvećoj mjeri riješila nedostatak parkirnih mjesta u centru grada. Pitanje je može li se uopće na toj lokaciji izgraditi garaža zbog blizine rijeke Save i nepredvidivih podzemnih voda, ali i zbog činjenice da bi takva investicija u startu iznosila od 40 do 50 milijuna kuna. Ne računajući cijenu budućeg održavanja. Prije potencijalnog i vrlo upitnog ulaganja u podzemnu garažu, potrebno je iskoristiti postojeće mogućnosti u centru Slavonskog Broda.
Evo kako povećati parkirališne kapacitete u centru centra Slavonskog Broda
Sada dolazimo do dopune našega prijedloga koji smo spomenuli na početku članka, a koji se odnosi na Šetalište braće Radić, točnije na pojas dug oko 170 metara uz KKD „IBM". Na tih 170 metara trenutno su, paralelno uz kolnik, označena 23 parkirna mjesta u naplati Brod parkinga.
Pomoću Geoportala izmjerili smo dimenzije površina uz kolnik te došli do zaključka da bi umjesto horizontalnog parkiranja (23 mjesta) trebalo napraviti koso parkiranje, što bi donijelo najmanje 27 novih parkirnih mjesta, pa bi tu bilo ukupno 50 mjesta za parking. Također, na prilazu Šetalištu braće Radić, iz pravca Trga Stjepana Miletića, na zelenoj površini moguće je izgraditi 10 novih parkirnih mjesta.
Naravno, ovakvo pozicioniranje parkirnih mjesta na Šetalištu podrazumijeva iskorištavanje zelenih površina. Konkretno oko 800 m2 zelene površine bi trebalo zamijeniti sa novim parkirališnim prostorom i novim pješačkim stazama. Od 5 do 7 metara u dubinu i od 30 d 170 metara u širinu taj prostor bi osvanuo sa novim asfaltiranim površinama. A niti Relja i Zmaj Ognjeni ne bi bili ugroženi ovakvim prijedlogom.
Iako nije najsretnije rješenje pretvaranje zelene površine u mjesta za parking, u ovome slučaju je puno veća dobit u stvaranju novih mjesta za parkiranje koja doprinose smanjenoj potrebi za kružnim kretanjem vozila u potrazi za slobodnim mjestima i posljedično smanjenu onečišćenja lebdećim i drugim česticama. Navedenom rekonstrukcijom prostora na Šetalištu braće Radića i Trgu S. Miletića dobilo bi se najmanje 37 novih parkirnih mjesta, dimenzija 2,5 X 5,5 metara.
Umjsto podzemne garaže, na dijelu zelene površine može se izgraditi izvanulično parkiralište
Dodatna parkirna mjesta, par stotina metara dalje prema istoku, mogu se dobiti iskorištavanjem dva gradska zemljišta. O potencijalu gradske čestice u Zajčevoj ulici, gdje je nekada bilo sjedište HDZ-a, za izgradnju 15-ak parkirnih mjesta već smo pisali. Iako neki smatraju da je „grijeh" ovo gradsko zemljište od 500 m2 koristiti za parking, pa i problematično za realizirati zbog blizine pješačkog prijelaza, držimo kako je svako novo javno parkirno mjesto dobrodošlo u svjetlu najave micanja vozila (koja nisu u vlasništvu stanara) iz najužeg centra grada.
Pomoću Geoportala izmjerili smo dimenzije površina uz kolnik te došli do zaključka da bi umjesto horizontalnog parkiranja (23 mjesta) trebalo napraviti koso parkiranje, što bi donijelo najmanje 27 novih parkirnih mjesta, pa bi tu bilo ukupno 50 mjesta za parking.
U slučaju ukidanja 50-ak parkirnih mjesta iz Zajčeve (16 mjesta) i Mesićeve ulice (35 mjesta) morat će se izgraditi novi parkirališni kapaciteti na rubu te nove pješačke zone. U posljednjem broju Glasnika Slavonskog Broda najavljeno je povećanje broja parkirnih mjesta u ulici Ante Starčevića. Riječ je o uređenju gradske parcele veličine 700 m2 u blizini Pučke kuhinje i spomenika poginuloj djeci. Tu bi se moglo dobiti novih 20-25 mjesta za parking.
Najviše novih parkirnih mjesta (oko 70) u centru Slavonskog Broda moguće je dobiti iskorištavanjem oko 2.000 m2 zelene površine između Gradske knjižnice i navedena tri nebodera uz Vukovarsku ulicu i Ulicu P. Krešimira IV. Mogao bi se napraviti izvanulični parking u koji bi se ulazilo sa sjeverne strane te zelene površine. Naravno, za takvu intervenciju u "zelenom prostoru" potrebno je promijeniti Generalni urbanistički plan Slavonskog Broda, što je zapravo najsporiji dio cijele priče. Ostatak zelene površine bi se mogao pretvoriti u park, vodeći računa da Spomenik hrvatskim branteljima i dalje bude smješten u adekvatnom prostornom kontekstu, tj. da zbog novih stabala ne bude sakriven od očiju javnosti.
Obzirom da je izgradnja 105 parkirnih mjesta u Strossmayerovoj ulici koštala 1,5 milijuna kuna, a 38 parkirnih mjesta u naselju Slavonija I će biti izgrađeno za 600.000 kuna, možemo konstatirati da izgradnja novih 150 parkirnih mjesta u centru Slavonskog Broda ne bi trebala koštati više od 3 milijuna kuna, što je 7-10 puta jeftinije nego graditi podzemnu garažu sa 150 mjesta.
Dakako, ako se želi uvesti stvarne promjene i smanjiti onečišćenje u gradskom prometu, pored povećanja parkirališnih kapaciteta u centru Slavonskog Broda, nužno je i mijenjati tarifnu politiku, tj. mora se povećati cijena parkiranja te početi naplaćivati većinu javnih parkirališnih površina u centru koja su do sada bila besplatna. No, o tome ćemo pisati u posebnom članku.
A analiziranje koliko je realizacija navedenih prijedloga povoljna i brza te uopće provediva ostavljamo gradskoj upravi Grada Slavonskog Broda na prosudbu, a čitateljima na kritiku.