Autor: A. Primorac

E-knjige vs. 'knjiga u ruci'

Koliko smo čitali u protekloj 'koronagodini'?

SBplus/arhiva
  • SBplus/arhiva
  • Gradska knjižnica

'Koronavirus je učinio svoje, za sada - nepovratno je unio strah, sumnju, brigu pa je očito i posve očekivano da veliki broj ljudi osobno ne ulazi u javne ustanove (bez velike potrebe), te da će mnogi građani, pogotovo mlađi prionuti posudbi e-knjiga, čemu svjedoči i ova visoka brojka od ukupno 1667 posuđenih e-knjiga, a i najposjećeniji post o e-knjigama. Dani karantene i samoizolacije idealna su prilika za čitanje, a e-knjige su putovnica za bijeg u neke druge svjetove.'

SLAVONSKI BROD - Živimo u vrijeme kada je dobar dio građana, posebice mladih ljudi, barem na prvu, okrenut virtualnom svijetu i druženjima na društvenim mrežama gdje pronalaze i sadržaje koji ih, znamo svi često tvrditi, 'zatupljuju'. Internet je mjesto na kojem je moguće pronaći bezbroj korisnih informacija iz svih područja življenja, pod uvjetom da smo medijski pismeni i da se njime znamo služiti. Nažalost, često nam ta medijska pismenost i pravilno 'vaganje' između točnih i netočnih informacija nedostaju. Došlo je to izražaja, možda više nego ikada do sada, u doba koronakrize i karantene, kako one početkom prošle tako i ove na prijelazu između 2020. i 2021. godine. Okrenuli smo se tada više nego ikada internetu s manje ili više uspjeha. No koliko nas je to vrijeme iskoristilo za čitanje knjiga, aktivnost koja u novom svijetu pokušava izdržati borbu s raznoraznim Internet sadržajima?

Tijekom 2020. godine nabavljeno je točno 300 e-knjiga. Sveukupno je posuđenih 1667, što znači da su se određeni naslovi posuđivali nekoliko puta. Sveukupan broj posuđenih knjiga u 2020. godini je iznosio 66 335 knjiga u odnosu na 2019. kada je posuđeno 80 159 knjiga.

Ako je suditi prema podatcima slavonskobrodske Gradske knjižnice u gradu se čitalo. Knjige je bilo moguće posuđivati i dok je Knjižnica bila zatvorena. Jer su za ljubitelje pisane riječi u Gradskoj knjižnici omogućili online iznajmljivanje naslova.

- Da su u tim danima zatvorenosti Brođani jedva dočekali da mogu ipak doći do omiljenog naslova, možda ponajbolje govori podatak da je od 149 online objava Gradske knjižnice na Facebooku najviše 'lajkova' prikupila objava E-knjige u Gradskoj knjižnici Slavonski Brod – Preuzmite aplikaciju i čitajte e-knjigu. Objava je pregledana 11 319 puta, dobila 210 'lajkova', 30 komentara i podijeljena je 68 puta. - za SBplus kazala je ravnateljica slavonskobrodske Gradske knjižnice Ružica Bobovečki.

Putem aplikacije Zaki Book instalirane na mobitel, računalo, laptop ..te korištenjem pina, korisnici su mogli vrlo brzo i jednostavno ući u katalog Gradske knjižnice, birati željenu e-knjigu i čitati. Aplikacija je korištena kako za vrijeme dok je Knjižnica zbog epidemioloških mjera bila zatvorena tako i kasnije kada su je koristili oni koji iz bilo kojeg razloga nisu mogli doći na Trg Stjepana Miletića, ili jednostavno više vole kliknuti na određeni naslov. - Tijekom 2020. godine nabavljeno je točno 300 e-knjiga. Sveukupno je posuđenih 1667, što znači da su se određeni naslovi posuđivali nekoliko puta. Ovdje valja napomenuti kako smo dobili izvješće tehnološke tvrtke Viva info koja uređuje naš programski sustav ZaKi, da je naš katalog na 10. mjestu od sveukupno 287 kataloga knjižnica Republike Hrvatske. Ispred nas su zaista samo velike knjižnice s ograncima i bibliobusnim službama. - istaknula je Bobovečki.

I dok se 'online' posuđivalo i čitalo, u ožujku i travnju kada je i Knjižnica bila zatvorena knjige se u fizički nisu mogle posuđivati što se odrazilo i na sveukupni broj posuđenih knjiga u prošloj godini. - Sveukupan broj posuđenih knjiga u 2020. godini je iznosio 66 335 knjiga u odnosu na 2019. kada je posuđeno 80 159 knjiga. Koronavirus je učinio svoje, za sada - nepovratno je unio strah, sumnju, brigu, pa je očito i posve očekivano da veliki broj ljudi osobno ne ulazi u javne ustanove (bez velike potrebe),  te da će mnogi građani, pogotovo mlađi prionuti posudbi e-knjiga, čemu svjedoči i ova visoka brojka od ukupno 1667 posuđenih e-knjiga, a i najposjećeniji post o e-knjigama.  Dani karantene i samoizolacije idealna su prilika za čitanje, a e-knjige su putovnica za bijeg u neke druge svjetove. Veliko e-tržište je nadohvat ruke te pomno odabrana knjiga samo u par klikova postaje sredstvo lakšeg podnošenja socijalne otuđenosti. - istaknula je Bobovečki.

Kako je Knjižnica i više od mjesta u kojem se samo posuđuju naslovi, unatoč teškim uvjetima rada u protekloj godini, izazvanih epidemiološkom situacijom, ipak se radilo koliko se moglo u zadanim okvirima. - Planirali smo i uspješno u prošloj godini organizirali 44 programa sa 1200 posjetitelja, a koji su u uvjetima popuštanja mjera bili upriličeni u velikoj i maloj dvorani, na Dječjem odjelu ili u pred ulazu  Gradske knjižnice. Čitateljska grupa održala je devet sastanaka od kojih su dva održana virtualno čime je kontinuitet zadržan i u vrijeme lockdowna. Stručno je i tehnički obrađena književna ostavština Vladimira Rema, koja je smještena unutar prostora Zavičajne zbirke pod nazivom „Zbirka Rem" i koja broji 2 050 jedinica omeđenih publikacija. Oformljena je i Zbirka Hrvata Bosanske Posavine koja broji ukupno 82 jedinice omeđenih publikacija. Prošlu godinu je okarakterizirala i nabava kompaktnih regala i polica za opremanje skladišnog prostora natječajem prema Ministarstvu kulture, apliciranog u rujnu 2019. godine. U prošloj, pomalo neizvjesnoj godini po pitanju održavanja svih programa, u mjesecu listopadu održana je virtualna konferencija  Knjižnice u doba krize u sklopu 45. skupštine Hrvatskog knjižničarskog društva koje je time obilježilo  i 80 godina djelovanja.  Naši djelatnici su prvi put aktivno sudjelovali na skupštini Društva te su priredili virtualno izlaganje na temu Organizacija rada u Gradskoj knjižnici Slavonski Brod u vrijeme koronakrize. Također, tri djelatnika Knjižnice su u prošloj godini vrlo studiozno radili na pisanju članka o radu Gradske knjižnice za vrijeme lockdowna , s ciljem objave u jednom stručnom časopisu koji objavljuje stručne radove iz područja knjižničarstva i informacijskih znanosti. Sve ostale službe i odjeli radili su besprijekorno svoj posao, sukladno preporukama i Odlukama nadležnih, kao i misiji svoga poslovanja. - prisjetila se prošlogodišnjih 365 knjižničnih dana ravnateljica Bobovečki.

Ipak, dodaje, u ovoj 2021. godini želja je vratiti živost među police slavonskobrodske Gradske knjižnice. Organizirati radionice, promocije, pričaonice, predavanja, seminare, izložbe...jer, kako je poručila Bobovečki, Knjižnicu prije svega čine ljudi. Oni koji i na ovaj način ulažu u sebe i svoje znanje. Oni koji i sami vjeruju kako će se uskoro staro normalno vratiti i u Knjižnice, ali pri tome ne odbacuju niti nove tehnologije koje će im u svakom trenutku pomoći da budu uz knjigu u čijim se koricama krije neprocjenjivo bogatstvo koje nam je nadohvat ruke. Samo trebamo imati volje uzeti ga.

Najposuđivaniji naslovi u 2020. godini:
1. Atwood, Margaret. Sluškinjina priča. Zagreb: Lumen izdavaštvo, 2017.
2. Jefferies, Dinah. Supruga vlasnika plantaže čaja. Zagreb: Mozaik knjiga, 2017.