Mada su ga mnogi nazivali 'salonskim revolucionarom', teško je pronaći veliki broj mislilaca za koje se može reći da su imali usporediv utjecaj u kreiranju modernog svijeta.
KARL Marx češće je proglašavan revolucionarom i
aktivistom, nego filozofom čiji su radovi inspirirali utemeljenje mnogih
komunističkih režima u dvadesetom stoljeću. Mada su ga mnogi nazivali 'salonskim revolucionarom', teško je pronaći veliki broj
mislilaca za koje se može reći da su imali usporediv utjecaj u kreiranju
modernog svijeta.
Iako je nerijetko portretiran kao netko tko se od filozofije
- možda prema povijesti i društvenim znanostima - udaljio sredinom svojih
dvadesetih godina, mnogo je poveznica između modernih filozofskih debata i
njegovog pisanog stvaralaštva.
Teme njegovih djela uključivale su filozofsku antropologiju,
teoriju povijesti, ekonomske analize, kritički osvrt na kapitalističko društvo
i predviđanja vezana za budućnost komunizma.
Rođen je na današnji dan, 5. svibnja 1818. godine kao jedno
od devetero djece obitelji koja je živjela u njemačkoj Kraljevini Pruskoj. Oba
roditelja dolazila su iz židovskih obitelji. Marxov otac bio je odvjetnik
obraćen na kršćanstvo kada je to bilo nužno za nastavak njegove pravne
karijere.
Marx je studirao pravo i filozofiju na sveučilištima u Bonnu
i Berlinu. Oženio je Jenny von Westphalen, svoju simpatiju iz djetinjstva.
Imali su sedmero djece, ali samo tri kćeri doživjele su odraslu dob.
Marx je sudjelovao u osnivanju Rajnskih novina (Rheinische
Zeitung, od 1842.), razvio je veliku publicističku djelatnost, a u listopadu
1842. postao i glavni urednik tih Novina. Uoči zabrane lista izašao je iz
redakcije te potkraj 1843. otišao u Pariz k A. Rugeu, gdje je upoznao F.
Engelsa, s kojim blisko surađuje sve do kraja svojega života.
U to vrijeme nastaju njegova djela: Prilog kritici Hegelove
filozofije prava (Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie, 1843), Židovsko
pitanje (Zur Judenfrage, 1844), Sveta obitelj (Die heilige Familie oder Kritik
der kritischen Kritik, gegen Bruno Bauer und Konsorten, 1845).
Na zahtjev pruske vlade 1845. Marx biva prisiljen emigrirati
iz Francuske u Belgiju te u Bruxellesu nastavlja s daljnjom razradbom svoje
kritike tadašnjih društvenih odnosa, ali i njemačke filozofske tradicije kao
ideološke podloge tih odnosa. Skupa s Engelsom, W. Wolfom, J. Weydemeyerom i
dr. osniva u Bruxellesu Komunistički dopisnički komitet, stupa u vezu s
francuskim i njemačkim komunistima, radi na promidžbi svojih revolucionarnih
shvaćanja.
Pridobivši za svoje poglede mnoge ugledne komuniste,
posebice one iz dotadašnjega Saveza pravednika (J. Moll, K. Schapper, A.
Pfänder, J. G. Eccarius), skupa s Engelsom predlaže osnivanje saveza komunista,
do čega dolazi 1847. u Londonu. Potkraj iste godine, na drugom kongresu Saveza
komunista, Marxu i Engelsu biva povjerena izradba Manifesta komunističke
partije (Manifest der kommunistischen Partei, 1848), u kojem su sažeti temeljni
nazori komunista o društvenom razvitku, smislu klasne borbe i njezinim
metodama.
S izbijanjem revolucije u Njemačkoj 1848. Marx dolazi u
Köln, ali ubrzo nakon propasti revolucije emigrira u London, gdje se trajno
nastanjuje i zbog vrlo bijednih životnih prilika surađuje u raznim novinama i
edicijama, ali također nastavlja s daljnjom razradbom svoje kritike građanske
ekonomije. Kada je 1864. osnovana Prva internacionala, Marx je aktivno
sudjelovao u njezinu radu, pisao njezine statute, proglase i teze za kongrese.
Na temelju djela koja je objavio sam ili s F. Engelsom i većega broja manjih
programatskih i političkoteorijskih spisa, te na temelju Engelsovih i drugih
interpretacija njemačkih socijalista i ruskih komunista, Marx je shvaćen kao
utemeljitelj "historijskog i dijalektičkog materijalizma" i "znanstvenoga
socijalizma". Tek u XX. stoljeću objavljeni su njegovi rukopisi Kritika
Hegelove filozofije državnoga prava (Zur Kritik der Hegelschen
Rechtsphilosophie. Einleitung, 1844), Njemačka ideologija (Die deutsche
Ideologie, 1845.-46.), Ekonomsko-filozofski rukopisi (Ökonomisch-philosophische
Manuskripten, 1844), Osnovne crte kritike političke ekonomije (Grundrisse der
Kritik der politischen Ökonomie, oko 1850.) i dr., što je potaknulo dugotrajnu
i temeljitu raspravu o njegovu djelu i mišljenju u svjetskim razmjerima. Ta
djela, zajedno s njegovom disertacijom, otkrila su Marxa kao mislioca krize
modernoga doba i građanskog svijeta koji je svoj emancipatorski i
revolucionarni naum filozofsko-antropologijski, socijalno-filozofski i
filozofski-povijesno utemeljio i razvio kao kritiku. Svojim opusom i
djelovanjem snažno je utjecao na međunarodni radnički pokret te na
socijalističke i komunističke partije širom svijeta.
Svoju kritiku Hegela Marx započinje već u svojoj
disertaciji. Shvaćajući Hegelovu filozofiju kao teret ("Nakon Hegela ne samo da
nije moguće misliti nego nije moguće ni živjeti."), zbog njezinih teza i zbog
njezina osamostaljenja naspram zbiljnosti, on svoj program formulira kao
posvjetovljenje filozofije i uzdizanje svijeta na razinu filozofije. Filozofija
mora promijeniti svoj element i postati praktičnom, a teorijski oblik te prakse
jest kritika. Tomu Marx vrlo rano pridružuje i očitu potrebu za emancipacijom
najobespravljenijih slojeva ondašnjega društva, što dovodi do specifične sprege
filozofije i proletarijata i do zamisli o ozbiljenju filozofije ukidanjem
proletarijata. Najprodubljenija analiza položaja proletarijata izvedena je u
Ekonomsko-filozofskim rukopisima. Položaj proletera, najamnoga radnika, Marx
vidi kao paradigmatski za modernu povijest i građanski svijet. On ustanovljuje
da je u građanskom svijetu na djelu radikalno otuđenje čovjeka od njegove bîti,
tj. sustavno onemogućenje ozbiljenja stvaralačke ljudske bîti ("bitnih ljudskih
snaga"), ali da je otuđenje ujedno način na koji se sama čovjekova bît
razrađuje u povijesti kao procesu nastajanja ljudskoga društva i ljudskosti
same ("Industrija kao otvorena knjiga ljudskih bitnih snaga."). Otuđenje stoga
određuje sve sfere modernoga društva. Zato Marx najavljuje socijalizam kao
razotuđenje i pomirenje čovjeka s prirodom te kao razrješenje zagonetke
povijesti. Dok je u Rukopisima još pod jakim utjecajem L. Feuerbacha, u Tezama
o Feuerbachu (Marx über Feuerbach, 1845) Marx se od njega udaljuje i naglašava
društvenu i povijesnu dimenziju problema. Povijesna dimenzija i određena
filozofija povijesti potom je široko razrađivana u Njemačkoj ideologiji, gdje
je pojam ideologije formuliran na takav način da je i danas predmet rasprave.
Najveći dio svojega rada u Londonu Marx je posvetio kritici
političke ekonomije kao znanosti o "bogatstvu društava u kojima vlada
kapitalistički način proizvodnje", ne bi li ustanovio osnovu eksploatacije, te
aktivnostima u organiziranju radničkog i socijalističkog pokreta.
Prva intencija sustavno je elaborirana u Prilogu kritici
političke ekonomije (Zur Kritik der politischen Ökonomie, 1859), svoj
najopsežniji domašaj ima u Kapitalu (II. i III. svezak objavio je Engels, a IV.
svezak K. Kautsky). Marxov Kapital I sadrži ponajprije analizu i prikaz "robnoga
oblika proizvoda", odnosno oblika vrijednosti sadržanoga u njem, te prikaz
"fetiškoga značaja robe", postvarenja kojemu je osnova kapitalistička
proizvodnja, što je kao problem prepoznato na filozofskoj i socijalnoteorijskoj
razini tek u XX. stoljeću. No spis sadrži i prikaz geneze kapitala u europskim
društvima i dalekosežne uvide u implementaciju znanja i tehnologije u modernoj
proizvodnji. Spis Kapital trebao je u prvom svesku prikazati proces proizvodnje
kapitala, u drugome proces cirkulacije, u trećem jedinstvo tih dvaju procesa, a
četvrti svezak trebao je sadržavati prikaz građanskih teorija o višku
vrijednosti, tj. samorazumijevanje građanskog društva. Dakle, zamišljen je
hegelovski, kao prikaz sustava kapitala.
Druga intencija uobličena je u programatskim spisima kao što
su ponajprije Komunistički manifest (koautor je F. Engels), Građanski rat u
Francuskoj (Bürgerkrieg in Frankreich, 1870–71) i Kritika Gothskoga programa
(Kritik des Gothaer Programms, 1875). U njima Marx zagovara i najavljuje
radikalnu revoluciju, koja je zapravo nastavak bitno revolucionarnog i
svjetskopovijesnoga značaja kapitalističke proizvodnje, a ona stvara golema
bogatstva, mijenja društvene odnose i zahvaća planet, ali stvara i radništvo,
proletarijat, koji se kapitalu može oduprijeti samo organizirano i na
međunarodnoj razini. Zato Marx zagovara osnivanje "Međunarodne radničke
udruge", predviđa osvajanje političke vlasti od strane proleterskoga pokreta i
najavljuje radikalne revolucionarne mjere. U političkom pogledu, Marx je
najradikalniji u Komunističkom manifestu, jer zagovara ukidanje privatnoga
vlasništva i mnogih drugih "građanskih" institucija, ali zagovara i opće pravo
na obrazovanje i ukidanje dječjega rada. U Građanskom ratu u Francuskoj, u
kojem se bavi Pariškom komunom, formulirana je ideja samoupravljanja, a u
Kritici Gothskoga programa ideja diktature proletarijata kao oblika političke
organizacije u revolucionarnoj epohi. Takvi politički programi najavljivali su
prekid s liberalnom i parlamentarnom tradicijom, koja tada još i nije bila
primjereno zaživjela u svjetskim razmjerima, pa nije čudno da su političku
primjenu našli u onim društvima u kojima je ta tradicija bila najslabija – u
Rusiji, Jugoslaviji i dalekoistočnim zemljama (Kina i dr.). S druge pak strane,
ne može se poreći da je Marxovim djelom nadahnut i organiziran radnički pokret
(zajedno s odgovarajućim političkim strankama) izborio znatne promjene u
modernim kapitalističkim državama, prije svega u pogledu prava na sudjelovanje
u organizaciji proizvodnje ("radnička demokracija") i socijalnih prava
(socijalna država).
U nas je najutjecajniju recepciju Marxovih zamisli u
teorijskom smislu formulirala "filozofija prakse", okupljena od 1964. oko
časopisa Praxis i u Korčulanskoj ljetnoj školi, a poticaj je imala u
samoupravnoj verziji jugoslavenskog socijalizma i u razmjerno ranom
objavljivanju Marx-Engelsovih Ranih radova (1953). Vodeći autori, sa znatnim
odjekom u svjetskim razmjerima, bili su P. Vranicki, G. Petrović, M. Kangrga,
R. Supek i drugi.