Interspar u brodskom trgovačkom centru Supernova(Foto: Željka Gavranović/SBplus)
Na 50-godišnjeg Brođanina kupovina u omiljenoj slavonskobrodskoj trgovini ostavila je duboki trag. Nakon bezrazložnog postupanja zaštitara, traumatiziran je i povrijeđen. Donosimo njegovu priču sa željom upozoravanja kupaca na što moraju biti spremni ulaze li u bilo koji štićeni objekt.
SLAVONSKI BROD - Na ulasku u trgovačke centre i pojedinačne lance,
nalaze se brojni znakovi koji kupcima i posjetiteljima prikazuju što je
dopušteno, a što nije. Među njima, čini se tako laičkom i neinformiranom oku,
nigdje ne stoji upozorenje kako vas nadležne osobe imaju pravo ispitati te
pregledati, a sve u cilju boljeg funkcioniranja trgovina i/ili sprječavanja
krađa.
Pregledu u tu svrhu nije se nadao ni 50-godišnji Brođanin
koji je početkom siječnja, kao i bezbroj puta ranije, posjetio omiljenu
trgovinu kako bi se opskrbio nužnim namirnicama. SBplus-u je prenio svoje traumatično iskustvo.
'Nakon toga cijelu noć nisam spavao'
- Dana 4. siječnja 2021. iza 20 sati, nakon obavljene kupnje
u Intersparu u Osječkoj 284 u Slavonskom Brodu (dakle, u trgovini u kojoj sam
minimalno dvaput tjedno i privatno poznajem nekoliko zaposlenica), doživio sam
vrlo stresnu, neugodnu i, prema mojem mišljenju, situaciju bez opravdanja.
Nakon plaćanja kupljenih artikala, prišao mi je zaštitar i pozvao me u posebnu
prostoriju u kojoj je pregledao račun i tri kupljena artikla. Na moje pitanje
zbog čega sam podvrgnut takvom postupanju, dobio sam obrazloženje kako se radi
o redovnoj kontroli. Nisam prihvatio obrazloženje jer se „redovna kontrola"
vrši ako postoji osnovana sumnja da se iz trgovine otuđuju artikli. Tražio sam
uručenje zapisnika o izvršenom postupanju kojeg nisam dobio. Po povratku kući,
nisam se mogao smiriti do te mjere da cijelu noć nisam spavao. Idućeg dana
razgovarao sam s voditeljicom trgovine koja mi nije dala zadovoljavajuće
objašnjenje. Ono se svelo na tvrdnju da je zaštitarska tvrtka u ugovornom odnosu
s trgovinom te da oni nemaju uvid u njihove metode rada. Navela je i kako na
takav način kontroliraju i blagajnice jer im se događa da ispod kolica „prođe
karton mlijeka". - za SBplus opisao je iznimno stresan dan gospodin Miroslav
Jakobović, dipl.iur.
Deset dana 'loptanja' do konačnog odgovora na SBplus-ov upit
Želeći provjeriti koje su ovlasti i ograničenja u takvom
postupanju prema kupcima te na što svi moraju biti spremni pri ulasku u trgovine,
počeli smo tragati za odgovorima. Put do onih koji nam ih mogu dati nije bio
kratak - počelo je 'loptanje' koje je potrajalo desetak dana.
Naime, portal SBplus 8. je siječnja, prema telefonskoj uputi
voditeljice slavonskobrodske poslovnice Interspar Hipermarketa, Draženke
Basare, pisani upit o cijelom slučaju poslao voditeljici odnosa s javnošću SPAR-a, Nives Fett. Kako pet dana nismo dobili odgovor, na istoj smo e-adresi tražili
potvrdu primitka e-poruke i informaciju o tomu hoće li nam biti odgovoreno.
Kada smo ignorirani i drugi put, a nakon dovoljno strpljenja, upit smo 18.
siječnja proslijedili na adresu info@spar.hr,
tražeći da ga oni predaju nadležnoj osobi. Isti smo dan primili telefonski
poziv ljubaznog gospodina Karla Pavlića koji nam je rado pojasnio komu se dalje
obratiti.
Naime, za naš je upit bila nadležna zaštitarska služba koju je angažirao Interspar - Klemm Security (iako je neobično da Interspar u kojemu se sve
dogodilo, nema nikakvih komentara - pa čak ni ispriku kupcu ili izraz suosjećanja/razumijevanja). Ivani Sladović iz
Klemm Securityja poduži smo upit (vidjeti priloge) poslali istog 18. siječnja,
a odgovor dobili ekspresno - već sljedeće prijepodne.
Dakako, s obzirom na to da je gospodin Jakobović 14.
siječnja pisanim putem sam reagirao, za pretpostaviti je kako su u Sparu i
Klemm Securityju već znali na koji se slučaj odnosi i SBplus-ov upit, a bez obzira na to što je - teoretski - prvotno poslan na krivu adresu. S obzirom na situaciju, najmanje što su mogli napraviti jest odmah nas uputiti na odgovorne.
„Svaki kupac na štićenoj površini može biti pregledan. Na ulazu stoji naljepnica."
Iz podužeg odgovora zaštitarske tvrtke izdvajamo najbitnije
informacije i činjenice koje su nam dostavljene:
- sukladno Zakonu o privatnoj zaštiti, ako postoji sumnja da
je netko od kupaca oštetio/otuđio proizvode iz navedene trgovine, zaštitar ima
pravo toj osobi ograničiti slobodu kretanja te je pregledati,
- trgovački lanci angažiraju zaštitarske tvrtke upravo zato
što zaštitari, prema navedenom Zakonu, imaju te ovlasti,
- kako ne bi došlo do javnog sramoćenja i nepotrebnih znatiželjnih
pogleda, zaštitari tu osobu izdvajaju i odvode u posebnu prostoriju,
- kupce ne pregledavaju nasumice, nego samo onda kada za to
postoji opravdan razlog, odnosno, osnovana sumnja za počinjenje kaznenog ili
prekršajnog djela,
- zaštitar je ovlašten obavljati pregled osoba, predmeta
koje nosi i prometnog sredstva, prilikom ulaska i izlaska iz štićenog prostora
te kada je to nužno radi sigurnosti osoba i imovine u štićenom objektu.
Izvješće o postupanju sastavljaju samo ako je osoba otuđila
artikle iz trgovine, a sam pregled i razgovor se ni na kakav način ne bilježe tonskim ili videozapisom.
Praksa je, navode iz KS-a, da se zaštitar kupcu uljudno ispriča zbog
zadržavanja i oduzetog vremena u slučaju kada se pretraga ne pokaže opravdanom.
Na važno pitanje „Može li svaki kupac biti pregledan i
postoji li za to istaknuto upozorenje na ulazu u trgovine?", odgovorili su nam „Svaki
kupac na štićenoj površini može biti pregledan i na ulazu u takve prostore
stoji naljepnica na vratima 'Štićeni prostor'. No, naglašavamo kako pregledavamo samo osobe kad postoji osnova sumnje u počinjenje kaznenog ili prekršajnog
djela."
Ovo „samo" u suštoj je suprotnosti s onim što se dogodilo
gospodinu Jakoboviću koji je, kako tvrdi, u trgovinu ušao, pokupio tri artikla
i uputio se brzo prema blagajni. Dakle, nije stigao izazvati sumnju da je nešto
ukrao.
Osim toga, iz razgovora s voditeljicom, naknadno je saznao
kako je moguće da je pregledan i radi interne kontrole rada blagajnica. Zašto
bi itko pristao ili morao pristati sudjelovati u takvim kontrolama. Njegov
račun na uvid su takvi 'kontrolori' mogli dobiti i na drugačiji način - uz
uljudnu molbu i pojašnjenje cijele situacije.
„Bilo je stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni
ugled i status u zajednici"
Gospodin Jakobović, ni kriv niti dužan, doživio je javno
sramoćenje i izdvajanje. U njega su, nažalost, tada bili upereni brojni
'znatiželjni pogledi' - kako poznanika, tako i slučajnih prolaznika.
- Raspitivao sam se i u drugim trgovinama kakva je praksa
postupanja u opisanoj situaciji i dobio odgovor kako se osobu odvodi u posebnu
prostoriju samo ako postoji osnovana sumnja (videonadzor, dojava, opažanje) da
ta osoba pokušava otuđiti artikle. Idućih dana više puta sam nazivan od
prijatelja i poznanika koje je zanimalo „zašto me privodio zaštitar". Zezali su
se pitanjima poput „operiram li i po drugim trgovinama". No, meni to nije bilo
nimalo smiješno, nego vrlo stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni
ugled i status u zajednici. Naime, ove godine navršavam 50. godinu života i
diplomirani sam pravnik, djelatnik Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. U
periodu od 2012. do 2017. obnašao sam dužnost predstojnika HZMO-a Područnog
ureda u Slavonskom Brodu. Prošao sam sigurnosnu provjeru SOA-e i sudionik sam
Domovinskog rata. U životu i profesionalnoj karijeri ne postoji mrlja koja bi
dovela u pitanje moju čast i poštenje. Sve to govorim kako bih pokazao koliki
je šok za mene bio ovakav tretman u trgovini. - iskren je Miroslav.
Zaboravili su da su među kupcima i dobro informirani
pravnici
Mada stotine kupaca doživi isti tretman, većina ga šutke
'preboli', iako je, zasigurno, malokomu svejedno. No, neinformiranost i
neupoznatost s vlastitim pravima često vode do toga da većina ljudi trpi takve
postupke drugih koji imaju autoritet na nekom području. Ovakav događaj, ipak, na
osobu koja ima snažan osjećaj za pravo i pravdu te se u životu vodi moralnim
postupanjem, itekako može ostaviti traga.
- Imam osjećaj da je posljedica svega blaži PTSP jer sada
pazim na svaki korak u trgovini kako nekomu ne bih bio sumnjiv. Ranije sam znao
usred kupovine vaditi naočale kako bih pročitao deklaraciju ili tražiti mobitel
u džepu. Pri ovoj kupovini čak ni to nije bilo slučaj. Doslovno sam uletio po
dva kilograma naranča, jedan nar i mačju hranu te se odmah uputio na blagajnu.
- opisuje sugovornik SBplus-a.
Nakon nemilog je događaja nezadovoljni kupac podnio Zahtjev
za naknadu štete zbog povrede prava osobnosti u minimalnom iznosu pet tisuća
kuna. Isto tako, tražio je pisanu ispriku Interspara i zaštitara. Uvjeren je
kako zakonska i pravna podloga ne dopuštaju takav tretman kupaca.
- Ne mislim stati i ići ću do kraja. Ako ni zbog čega
drugog, onda zbog svih budućih kupovina koje bi mogle završiti ovako. Svjestan
sam da postoje kradljivci, ali svi moramo znati svoja prava i obveze te ograničenja
u postupanju. - zaključio je gospodin Jakobović, naglasivši kako će, ne
udovolje li njegovu zahtjevu, zaštitu dostojanstva, časti i ugleda, tražiti na
sudu.