Ilustracija(Foto: kompare.hr)
EURO kuka se svaki put mora skidati s motornog vozila kada se njime ne vuče priključno vozilo (prikolica).
ZAKON o sigurnosti prometa na
cestama predviđa mnoštvo prekršaja koji se vrlo rijetko procesuiraju i s kojima
vjerojatno veliki broj sudionika u prometu nije niti upoznat. IUS-INFO čiji
članak u cijelosti prenosimo daje prikaz jednog od takvih prekršaja uz pitanje - Jeste li za njega uopće znali?
Vuča priključnih i zaprežnih
vozila uređena je člancima 90. do 93. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Tako je člankom 90. ZSPC-a
propisano kako u prometu na javnoj cesti, motornom vozilu mogu biti pridodana
najviše dva priključna vozila za prijevoz tereta, odnosno, jedno priključno
vozilo za prijevoz osoba. No, ako je u pitanju promet na autocesti, brzoj cesti
i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila, tada može biti
pridodano samo jedno priključno vozilo (stavak 1.), s tim da se motornim
vozilom smije vući samo priključno vozilo koje ne smanjuje njegovu stabilnost
(stavak 2.).
Posebno je interesantan stavak
3. navedenog članka koji propisuje da motorno vozilo koje je opremljeno zglobno rastavljivim vučnim uređajem za
vuču priključnog vozila (EURO kuka), u situaciji kada ne vuče priključno
vozilo, ne smije sudjelovati u prometu s postavljenim vučnim uređajem.
Dakle, takva kuka se svaki put
mora skidati s motornog vozila kada se njime ne vuče priključno vozilo
(prikolica). Kao razlog tomu navodi se dodatna sigurnost u prometu jer postoji
mogućnost da se, prilikom sudara, kuka zabije u drugo vozilo u prometnoj
nesreći, što bi u konačnici izvjesno imalo za posljedicu veću materijalnu štetu
nego u situaciji da kuka nije bila postavljena na motorno vozilo.
U tom kontekstu napominjemo
kako je 'EURO kuka' rastavljiva kuka za vuču priključnog vozila te je stoga njezina
prednost brzo postavljanje i brzo skidanje s vozila (primjerice, takozvanom 'klik-klak'
tehnikom).
Predviđene visoke kazne
U slučaju da motorno vozilo
sudjeluje u prometu s postavljenim takvim vučnim uređajem, a da pri tome ne
vuče priključno vozilo, ono čini prekršaj. Predviđena kazna za pravnu osobu ili
fizičku osobu obrtnika iznosi od 5.000,00 do 15.000,00 kuna, odnosno, za odgovornu
osobu u pravnoj osobi od 1.500,00 do 5.000,00 kuna te za vozača u iznosu od
300,00 kuna.
K tome, člankom 6. stavkom 1.
Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni
prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe, propisano je da osobni automobil
kategorije M1 kapaciteta sedam + jedno ili osam + jedno putničko mjesto kojim
se obavlja shuttle prijevoz, javni linijski prijevoz, posebni linijski
prijevoz, povremeni prijevoz te mikroprijevoz, uz ostale, mora ispunjavati i
poseban uvjet da, ako je vozilo opremljeno vučnom kukom, ona mora biti EURO izvedbe.
Međutim, ako prijevoznik
obavlja javni prijevoz vozilima koja ne zadovoljavaju takve posebne uvjete tada,
čini prekršaj pri kojemu je, za pravnu osobu, predviđena novčana kazna u iznosu
od 15.000,00 do 50.000,00 kuna, odnosno, za odgovornu osobu u pravnoj osobi u
iznosu od 7000,00 do 15.000,00 kuna te za fizičku osobu-obrtnika u iznosu od
15.000,00 do 50.000,00 kuna.