
Foto: AP/SBplusHrvoje Kekez

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus
Česi nisu odustali i dalje su zainteresirani. Oni i dalje tvrde da je ovdje potencijal u iskustvu radnika i inženjera, da ovdje postoje određeni temelji koje oni vide kao potencijal i koje treba iskoristiti. Mi vjerujemo i sada da je ono D.D. ispred naziva firme ACQUISITION A.S. koja je nama sada 19 postotni vlasnik, zapravo Đuro Đaković ACQUISITION A.S..
SLAVONSKI BROD - Ova je godina u Slavonskom Brodu, uz ostalo, i u znaku sto godina metaloprerađivačke tradicije započete davne 1921. godine, kada je na inicijativu Aleksandra Ehrmanna, osnovana Prva jugoslavenska tvornica vagona, strojeva i mostova iz koje se kasnije razvio Đuro Đaković. Danas u krugu Industrijske zone Đuro Đaković živi i radi 16 tvrtki, a u Đuro Đaković Grupi, kao ostatku nekadašnjeg diva, je pet društava. Upravo Đuro Đaković Grupa u iščekivanju je restrukturiranja, a dokle se s tim došlo i hoće li Grupa preživjeti stogodišnjicu razgovarali smo s predsjednikom Uprave ĐĐ Grupe Hrvojem Kekezom.
SBplus: Kakva je trenutna situacija kada je u pitanju restrukturiranje ĐĐ Grupe?
Hrvoje Kekez: Ponovio bih ono što sam rekao i zadnji puta, a to je da je u ovoj našoj priči vrijeme ključni faktor, jer da nije onda bih vam se mogao već pohvaliti da je proces završen. Vrijeme ide, uletjeli smo bili u godišnje odmore i sve to je usporilo određene aktivnosti. Konkretno aktivnosti komisije u Bruxelles, pa i sve ostale čimbenike.
Nekakva osnovna pravila su da programu restrukturiranja, u kojem su uključene državne potpore, je da minimalna investicija bude barem u visini državnih potpora ili više. I zbog toga je komplicirana situacija i zbog toga je unutra Europska komisija. Ja bih rekao da u ovom trenutku svi rade svoj posao po meni dobro i nigdje nismo zapeli. Ništa nije stalo, ali ide dosta sporo.
SBplus: Preuzeli ste tvrtku s golemim teretom duga od oko 600 milijuna kuna. Je li to sada donekle riješeno te kolika je sreća zapravo to što imate potencijalnog partnera koji je ušao i u vlasničku strukturu?
Hrvoje Kekez: Na početku je bio stvarno veliki problem samog duga koji je s onih 300 milijuna kuna - ne kredita, ne kompletnog iznosa u novcu, nego jednim velikim dijelom u državnim jamstvima - iskorišteno da bi se zatvorile blokade, platili stari dugovi dobavljačima, vratilo opet tvrtku u stanje u kojem može raditi, platiti plaće radnicima, prekinuti štrajk i to je sve napravljeno prošle godine u prva tri mjeseca te je nastavljena daljnja proizvodnja što je bio u stvari osnovni uvjet.
Što se tiče same bilance, kada se odobri od strane Bruxellesa trebalo bi ići sve svojim tijekom jer je sam program restrukturiranja napravljen, u suradnji s investitorom, koji ima neke svoje planove što u budućnosti promijeniti, i državom kao netko prema kome smo mi išli sa svom tom dokapitalizacijom. Programom restrukturiranja će se sve stabilizirati i ići na bolje.
SBplus: Iako je bila izvozni adut svejedno je generirala gubitke, no upravo je proizvodnja vagona sada donekle popravljena.
Hrvoje Kekez: Jako puno je tu napravljeno. S jedne strane nova uprava Specijalnih vozila, krenula je s optimizacijom, i jako puno je napravila. S druge strane imamo investitora, koji je sa skoro 19 posto u vlasništvu. Oni svakodnevno rade i pomažu nam na optimizaciji s njihovim gotovim rješenjima tako da je jako puno napravljeno i bez njih i sa njima, da bi se prvo došlo do nule, a onda i pozitive.
SBplus: Ove godine rezultat koji ste objavili je gubitak, no kažete da to nije presudno u procesu u kojem se nalazite.
Hrvoje Kekez: Bez obzira na to što mi napravili sve dok se ne odrade promjene u restrukturiranju ĐĐ Grupa je prezadužena i sama ta prezaduženost, s kamatama koje ona nosi, je veliki teret. Tako da i kad napravimo sve ono da sam proizvodni nalog nosi svoju dobit, to ne može o biti dugoročno održivo s ovim zaduženjima koja jesu i koja će se naravno većim dijelom ispeglati procesom restrukturiranja. Dug nije narastao. Daljnjih zaduživana nije bilo, a postojeće obveze smo izmirivali redovito tako da se on ne povećava. Vodi se računa o svakoj lipi.
SBplus: Kada se očekuje odgovor iz Bruxellesa?
Hrvoje Kekez: Optimistično bi bilo da od Bruxellesa nešto saznamo i riješimo u naredna dva tri tjedna, pesimistično bi bilo da to bude u mjesec do 45 dana. Kada se to desi, nakon toga slijede, mi bar očekujemo to kao sljedeći korak, nekakve odluke na sjednici Vlade, a onda puno koraka kako bi se sve moglo odraditi u skladu sa smjernicama Europske komisije, u skladu sa zakonom, u skladu sa burzom, dakle kako bi se sve ispoštovalo. No to je sve ispred nas malo dalje u odnosu na ovo što čekamo sada.
SBplus: Sto godina je metaloprerađivačke industrije u Slavonskom Brodu. Hoće li ona kroz ĐĐ Grupu na kraju i preživjeti?
Hrvoje Kekez: Hoće, hoće.
SBplus: Idući tjedni su odlučujući.
Hrvoje Kekez: Cijeli proces, da bi se završilo s ulaskom investitora, će trajati sigurno tri četiri mjeseca, a sam program restrukturiranja, u kojem mi moramo izaći na nekakav plus, razviti se i organizirati, je predviđeno da traje tri godine pri čemu će Europska komisija i država pratiti svaki naš korak i voditi računa da ne odemo u krivom smjeru. Jer ako vi ne izađete na onaj zacrtani put onda se raskidaju ugovori i onda se zna što ide dalje. Dakle prvo Bruxelles, pa država, a onda će sve ovo dalje biti pod manjim pritiskom i strahom. Ima puno posla, ali neće biti veliki pritisak
SBplus: Je li državi važno da sačuva svoj dio vlasništva koji je sada manji od 20 posto?
Hrvoje Kekez: Ja bih rekao da se nadam da je državi prije svega važno da sačuva vojni program u Đuri Đakoviću, a samo vlasništvo to treba ostaviti njima. Naime vi imate dosta primjera i u Hrvatskoj, a vani još i više, gdje država surađuje s firmama u vlastitoj državi koje imaju vojni program a da pri tom da jesu, ali i da nisu u vlasništvu. Ja mislim da u SAD-u sigurno 95 posto firmi koje rade vojni program baš nemaju vlasništva od strane države, što ne mora značiti ni da je dobro ni da je loše, ali tako funkcionira.
SBplus: Vratimo se Česima, koji su sigurno dobro pročešljali tvrtku. Još su tu što znači da su i dalje zainteresirani?
Hrvoje Kekez Oni su i dalje jako zainteresirani. Oni su radili određena preuzimanja odnosno ulaganja, dokapitalizacije u Češkoj i tamo su spasili Tatra kamione, najpoznatije kamione na svijetu koje su oni izvukli iz propasti. Danas je to firma koja je najcjenjeniji brend u Češkoj. Istovremeno su u njihovom gradu uložili jako puno novaca u fakultete, muzeje škole u sport, dakle u gradu u kojem su kupili Tatru. Mislim da je nama malo olakšavajuća činjenica to što su oni kroz ovo kroz što sada prolaze s nama, čekanja, papirologija, administracija, prošli na neki način i u svojoj državi gdje također administracija ide sporo. Dakle, nisu odustali i dalje su zainteresirani. Oni i dalje tvrde da je ovdje potencijal u iskustvu radnika i inženjera, da ovdje postoje određeni temelji koje oni vide kao potencijal i koje treba iskoristiti. Mi vjerujemo i sada da je ono D.D. ispred naziva firme
ACQUISITION A.S. koja je nama sada 19 postotni vlasnik, zapravo Đuro Đaković ACQUISITION A.S..