Ilustracija (fotografija nije izravno povezana s onime što je opisano u članku)(Foto: Ž.G./SBplus)
Odgovor na pitanje o tomu tko je odgovoran za poboljšanje životnih uvjeta u višestambenim jedinicama zapravo je vrlo jednostavan. Svi moraju sudjelovati žele li boljitak.
SLAVONSKI BROD - Člancima naslova Čitatelj
oštro kritizira: 'Ubiru velike novce, a mi ne znamo ni komu niti za što
idu' i Najveći
brodski upravitelj zgrada: 'Neki klijenti kod nas sjede tri sata. Otvoreni
smo za sve.', objavljenima sredinom kolovoza 2021. godine, problematizirali smo
odnos stanara slavonskobrodskih stambenih zgrada, predstavnika suvlasnika i
upravitelja tih zgrada.
Iz tih je članaka dovoljno
vidljivo kako se radi o kompliciranom odnosu prepunom manjkavosti, prvenstveno
zbog neinformiranosti vlasnika stanova koji ne znaju koja su njihova prava,
komu se mogu obratiti vezano za njih te što su čije dužnosti i obveze.
Na Fažana Media Festu održanom
proteklog tjedna, sudjelovala je i redakcija portala SBplus, a jedno od
predavanja bavilo se upravo spomenutim problemom u sklopu teme „Europski zeleni plan -
izazovi i prilike". Pritom su prvenstveno predstavljene mogućnosti vlasnika stanova, odnosno,
suvlasnika dijelova višestambenih jedinica u pogledu obnove i izgradnje, ali je stavljen fokus na nužne polazišne točke jedinstvene za sve - bez obzira na to u kojoj europskoj zemlji žive.
Informiranost je i ovaj put
istaknuta kao jedna od najbitnijih stavki. U tomu građane može podržati i online
platforma zgradonacelnik.hr koja je savjetodavno-informativno-edukativni servis za pomoć suvlasnicima
zgrada.
- Jedna zgrada ne može ovisiti
o entuzijazmu pojedinca, točnije, predstavnika suvlasnika. I upravitelj i
predstavnici i suvlasnici imaju odgovornost poboljšanja životnih uvjeta. Treba
raditi edukacije za sve te skupine građana. 'Zgradonačelnik' je mjesto gdje se
sve to moći pronaći. Prepoznali smo probleme ljudi, no edukaciju ne možemo
provoditi samo mi. To je zadaća Komisije, Parlamenta, Vlade, Ministarstva,
Fonda, različitih udruga,... Svi se moraju uključiti, barem u nekom segmentu. -
kazao je Tin Bašić, jedan od
suosnivača servisa i dugogodišnji novinar.
(I) Brođani se poput ostalih
građana nalaze u svojevrsnom začaranom krugu iz kojega je teško izaći. Naime,
zbog starosti zgrada u kojima žive imaju iznimno visoke životne troškove, a
zbog nedostatka sredstava ne mogu poboljšati životne uvjete obnovom starih ili
izgradnjom novih učinkovitijih objekata.
- Potrebno je uložiti novce i
educirati se o mogućnostima. Godine 2018. više od 15 posto građana nije imalo
za režije. U Europi je taj postotak šest posto. No, bez ulaganja, dugoročno si
nećete moći smanjiti te troškove. Treba uložiti velike novce u energetsku
obnovu i svi će reći „Mi nemamo milijun kuna!". No, zato su tu europski fondovi
koji će sufinancirati iznos. Vi ćete platiti ostatak, a to što ćete platiti će
biti manje u odnosu na režije koje dosad niste mogli platiti. To ljudima treba
pojasniti. Evo jednog primjera - uložite milijun kuna u obnovu zgrade, povećate
pričuvu, dignete energetski razred zgrade s G na B i više nema ogromnih
režijskih troškova zbog učinkovitijeg i energetski efikasnijeg grijanja, a
vrijednost nekretnine višestruko je povećana. U konačnici ste uštedjeli. To je
klasična priča o zaradi na uštedi. Moraš platiti i uložiti da bi zaradio. Nije
svaka energetska obnova jednostavna i ne može je svatko odraditi. Treba paziti
i tko je izvođač radova te može li ispuniti sve standarde. - dodao je Bašić.
Kako s obnovom, tako i sa svim
ostalim radovima u nekoj stambenoj zgradi, potrebno je poznavati proceduru kako
bi bilo moguće uočiti te ukloniti nepravilnosti i/ili manjkavosti. Internetske
platforme i servisi itekako su dobra mjesta za prikupljanje informacija o tomu,
a također nude i mogućnost razmjene iskustava.