Posjet Saboru(Foto: Radio NG)
"Sustav odlučivanja u obrazovanju potrebno je mijenjati, nedopustivo je da osnivači škola nemaju mogućnost utjecati na planiranje obrazovnih sadržaja i promjene obrazovnih programa."
ZAGREB / NOVA GRADIŠKA - Hrvatski sabor zadnjeg dana veljače
posjetili su učenici novogradiške Elektrotehničke i ekonomske škole, a primio
ih je saborski zastupnik HSS-a, Novogradiščanin Davor Vlaović, piše Radio Nova Gradiška.
- Ovih dana raspravljamo o strukovnim kurikulima, centrima
izvrsnosti, vjerujem kako će i novogradiške srednje strukovne škole biti
konkurentne kod osnivanja centara izvrsnosti i Mreže centara izvrsnosti u
Hrvatskoj. Mladi su bogatstvo koje moramo sačuvati u Hrvatskoj i u Novoj Gradiški
- kazao je Vlaović.
Razvoj Hrvatske bez ulaganja u obrazovanje i znanost nije
moguć. Obrazovani sustav, da bi ispunio svoje zadaće, mora biti dinamičan, od njega se očekuje
prilagodljivost potrebama tržišta rada te razvoju tehnike i tehnologije.
STEM područje i strukovno obrazovanje mogu postati
pokretači razvoja hrvatskog gospodarstva za što su potrebna i veća ulaganja proračunskih sredstava.
- Donošenje nacionalnog kurikula je prvi prioritet, baš kao i
ubrzanje procesa reforme obrazovnog sustava, posebno strukovnog obrazovanja. - rekao je narodni zastupnik HSS-a, Davor Vlaović, prilikom rasprave o Zakonu o
strukovnom obrazovanju u Hrvatskom saboru.
Obrazložio je i važnost donošenja
navedenog Zakona: "Donošenje Zakona o strukovnom obrazovanu važno je iz dva
razloga; povlačenje sredstava iz europskih fondova koje će povećati kvalitetu
obrazovnog sustava i mladima omogućiti stjecaje znanja i vještina za lakšu
zapošljivosti i ostanak življenja u Hrvatskoj. Teško je prihvatljiva činjenica
da i danas u Hrvatskoj imamo do 170 tisuća nezaposlenih, da je 93 tisuće Hrvata
uselilo u Njemačku u posljednjih nekoliko godina, za ostale zemlje EU nemamo podatke. Model za povećanje zaposlenosti moramo tražiti kroz
povećanje kvalitete i fleksibilnosti strukovnog obrazovanja koje će mladima
dati šansu na tržištu rada."
U raspravi se osvrnuo na nelogičnosti u sustavu odlučivanja
u školama koje osnivačima otežava donošenje odluka o promjenama obrazovnih
programa:
– Sam sustav odlučivanja u obrazovanju je potrebno
mijenjati, nedopustivo je da osnivači škola nemaju mogućnost utjecati na
planiranje obrazovnih sadržaja i promjene obrazovnih programa, donose ih
školski odbori u kojima su predstavnici osnivača u manjini i često budu
preglasani jer zaposlenici čuvaju svoja radna mjesta. Županije kao osnivači
pred tim problemom, bez promjene cjelokupnog Zakona o obrazovanju, su nemoćne i
ne mogu provesti zacrtane strategije i uvođenje obrazovanja koje je potrebno
tržištu rada i gospodarstvu. Problem strukovnom obrazovanju čini i
nezainteresiranost gospodarstvenika za primanje naučnika ili vježbenika na
obuku. Predloženi Zakon ne rješava te probleme. Dodatno je potrebna motivacija
gospodarstvenika koji će od naučnika kroz rad obrazovati kompetentne radnike.
Prijedlog HSS-a je donošenje nove strategije strukovnog obrazovanja koja će planirati
dovoljan broj škola, opremu za te škole te najkvalitetnije i educirane
nastavnike, nemotiviran nastavnik je jedan od većih problema hrvatskog
obrazovanja, posebice za praktični dio nastave.
Strategija je važna za pravovaljanu motivaciju učenika i
njihovih roditelja koji će znati prepoznati kvalitetu i odabrati obrazovanje za
obrtnička zanimanja. Zakon predviđa obrazovanje obrtničkih zanimanja u sektoru
turizma, poljoprivrede, obrta i gospodarstva što je dobro, nedostaje sektor
građevinarstva, a upravo je zbog pojačanih aktivnosti na energetskoj obnovi
građevina potreban veliki broj kvalitetnih građevinskih radnika. Građevinari su
se sami organizirali i danas provode motivacijske radionice kako bi ta
zanimanja približili mladima. Poslodavcima je potreban kvalitetan educirani
radnik kojeg može educirati motiviran i kvalitetan učitelj. Danas je u
Hrvatskoj dobro biti krovopokrivač, fasader, instalater , dobar majstor može pristojno
živjeti od svoga rada.
Podržavamo osnivanje regionalnih centara kompetencija, čija
mreža treba biti ravnomjerno raspoređena u cijelo RH, a Slavonija iz toga
nikako ne smije biti izuzeta jer je najveći broj nezaposlenih u Slavoniji,
Baranji i Srijemu, centri će se opremati najvećim djelom iz europskih
sredstava. Slavonske županije nemaju dovoljno sredstava da same to učine zato
trebaju biti dio Mreže centara izvrsnosti. Primjer dobre suradnje osnivača,
županije i škole je Srednja poljoprivredna škola u Slavonskom Brodu, taj
primjer treba slijediti.
Osim privući dobivena sredstva potrebno je i opravdati ista
kroz ispunjavanje planiranih ciljeva. U Prijedlogu Zakona se govori o
održivosti centara izvrsnosti, održivost se treba mjeriti kroz odgovore na
zahtjeve poslodavaca, učenika i obrazovnog sustava kroz vidljive pomake u zapošljavaju
i fleksibilizaciji obrazovnih program prilagođenih gospodarstvu.
Centre će osnivati jedinice lokalne i regionalne samouprave,
što nije dovoljno, država mora biti u taj proces uključena jer županije ne mogu
same financirati rad i održivost centara, u protivnom ako dopustite
financiranje iz drugih izvora, tržišno, što je predviđeno, onda centri postaju
konkurencija gospodarstvu , to se ne smije dogoditi centri i gospodarstvo
moraju bit partneri na provođenju istog projekta obrazovanje najsuvremenijim
metodama s najboljom opremom učenika u strukovnim srednjim školama. – kazao je
Vlaović na kraju svog izlaganja.