Je li general Ivan Čermak predodređen za distributera plina - bez natječaja? (Foto: AP/SBplus/arhiva)
SBplus-ov kolumnist, brodskim ekološkim udrugama, bacio je rukavicu u lice tvrdnjom kako 'plinofikacijom Rafinerije nafte neće biti umanjeno zagađenje Slavonskog Broda'. Dapače, bit će da se iza velike brige o Brođanima krije plinofikacija republike Srpske te veliki biznis za Čermaka i Crodux.
PLINOFIKACIJA rafinerije se nastavlja. Drago Hedl, zajedno s Dusparom, podiže spomenik Azimovu, jer više neće biti zagađenja iz Rafinerije. U igru se uključio
i general Čermak jer, gdje je velika lova, tu je i Crodux. Brodski aktivist Peter Tot-Đerđ, u komentarima ispod moje kolumne, tvrdi kako je zagađenje Rafinerije
počelo prije osam godina i deset mjeseci. Gospodina Tota-Đerđa, kao da je vrlo mlad, treba podsjetiti kako je Rafinerija nafte u Bosanskom Brodu izgrađena 1892.
godine. Mi stariji Brođani, kada smo se rodili u Slavonskom Brodu šezdesetih
godina prošloga stoljeća, prvi zrak koji
smo udahnuli bio je s okusom benzena i sumporvodika. Kao dječaci, kupali smo se u Savi po kojoj su plovile mrlje nafte. Na Poloju smo udisali „prekrasan čisti
zrak" koji je dolazio iz kafilerije brpdske Veterinarske stanice i
odlagališta komunalnog otpada s Vijuša koje se i danas tamo nalazi. Moja majka
mi je kazala kako su prve riječi koje sam izgovorio bile: „Smrdi, smrdi, užasno smrdi".
Dakle, zagađenje zraka u Slavonskom Brodu nije staro tek osam godina nego je puno, puno, starije. A
sada ozbiljno.
Ako znamo da preko našeg graničnog prelaza
godišnje, u oba smjera, prometuje oko četiri milijuna vozila, a da je intenzitet i
zadržavanje vozila na prelazu upravo u
onim vremenskim intervalima koje nam krivulja zagađenja pokazuje najveće, svaki
vještak će ovo vrlo lako povezati.
Plinofikacija neće smanjiti benzen i sumporvodik u atmosferi
Zagađenje polutantima naftne industrije Bosanskoga Broda
dolazi iz dvije vrste izvora. Prvi je proces
tehnologije prerade nafte, dok je drugi emisija iz ložišta kojima se nafta zagrijava od 200 do 400oC.
Iz procesa prerade nafte dolaze nam benzenski spojevi i sumpor vodik (grupa
spojeva koji se pojavljuju u radu svake
rafinerije). Ove spojeve građani osjete organoleptički jer imaju vrlo
karakterističan miris. Oba spoja su u većim koncentracijama toksična. Benzen je
otrovan i kancerogen, dok se vodik sulfid smatra otrovom širokog spektra, što znači da
utječe na nekoliko različitih sustava u čovjekovom organizmu. Uz sve ovo, karakterizira
ga vrlo neugodan miris kao da su u pitanju pokvarena
jaja. Manje količine vodiksulfida mogu se naći u sirovoj nafti, ali ga u
prirodnom plinu ima i do 90 posto. Spojevi benzena se mogu pojaviti u
atmosferi kao produkt nepotpunog sagorijevanja u SUS motorima (stariji
automobili i kamioni), dok se u prirodi vodik sulfid pojavljuje kao spoj koji
nastaje nekim biološkim razgradnjama.
Kada se napravi plinofikacija Rafinerija
nafte količina ovih spojeva u atmosferi ostaje ista jer dolaze iz procese
prerade nafte. Plinofikacija neće na
niti jedan način umanjiti količine benzena i sumporvodika u atmosferi. Može samo povećati količine sumporvodika, jer će
veći dio teškog ulja (mazut) koji će se pojaviti kada se isti zamjeni plinom biti desulfuriran, a sa tim se samo može
povećati količina sumporvodika u atmosferi.
Plinofikacija utječe isključivo na procese emisije polutanata iz
ložišta
Plinofikacija utječe isključivo na procese emisije polutanata iz
ložišta kojih u rafineriji ima oko tridesetak, ako se uopće svi plinoficiraju.
Najveća ložišta su peći za primarnu preradu nafte čiji dimni plinovi odlaze u atmosferu dimnjakom, kojeg svi vidimo,
na visinu od 200 m. Druga ložišta su puno manjeg kapaciteta i predstavljaju
manje izvore polutanata.
Prvi i najopasniji polutant, koji dolazi iz ložišta kada se kao gorivo
koristi mazut, jeste sumpor dioksid. Njegova je izmjerena količina u Slavonskom
Brodu nešto veća nego u drugim gradovima, ali ne prelazi
granične vrijednosti. Kada bi se sav sumporvodik, koji će nastati desulfurizacijom mazuta, preradio u sumpor,
količina sumpor dioksida na brodskim mjernim postajama bi mogla biti nešto manja,
ali ako se spali sumporvodik (zavisi od potreba za elementarnim sumporom na tržištu)
ona će bit veća. Dakle, ponovo nema umanjenja zagađenja. O dušikovim polutantima
ću pisati u slijedećoj kolumni.
Opasno je zagađenje lebdećim česticama
Lebdeće čestice kao izvor zagađenja dolaze i iz ložišta. U slijedeće
dvije tablice pokazati ću kako izgleda zagađenje lebdećim česticama u Zagrebu i
Slavonskom Brodu (izvor podataka: http://iszz.azo.hr/iskzl/index.html)
Kako je iz dijagrama vidljivo, većina zagađenja lebdećim česticama dolazi od prometa
jer je količina čestica gotovo identična u Zagrebu i Slavonskom Brodu. Po
oscilacijama krive, vidljivo je kako je zagađenje u Slavonskom Brodu vezano za
promet na graničnom prijelazu. Ako znamo da preko našeg graničnog prelaza
godišnje, u oba smjera, prometuje oko četiri milijuna vozila, a da je intenzitet i
zadržavanje vozila na prelazu upravo u
onim vremenskim intervalima koje nam krivulja zagađenja pokazuje najveće, svaki
vještak će ovo vrlo lako povezati.
Dakle, ovaj parametar se neće značajnije smanjiti na mjernoj postaji u
Slavonskom Brodu.

Kao zaključak nameće se tvrdnja:
Plinofikacijom
rafinerije nafte neće se umanjiti
zagađenje Slavonskog Broda i okolice u gotovo niti jednom segmentu.
Ovo je dokaz kako se politika, po tko zna koji put, diletantski miješa
u procese zaštite okoliša. Pod krinkom jedne velike laži, provlači se sasvim
drugačiji proces. Prošli mjesec, s tri znanstveno stručna rada, sudjelovao sam
na 3. Konferenciji o Procjeni utjecaja na okoliš Hrvatske udruge stručnjaka zaštite okoliša i
prirode u Vodicama. U neformalnim krugovima, o Rafineriji razgovarao sam s visokim
dužnosnikom Republike Srpske. Na moj pitanje: „Kako dalje?" on je kazao: „Pa eto, plinoficirajte
rafineriju, mi nemamo ništa protiv".
U međuvremenu, oglasio se ruski veleposlanik u Hrvatskoj, Anvar Azimov, pa SBplusov kolumnist Drago Hedl,
pa kolega Tot-Đerđ, a prvi put spominje se i general Čermak. Šanse za plinofikacijom
Rafinerije se enormno povećavaju, s tim da će većinu troškova plinofikacije
podnijeti Republika Hrvatska. Svi su zabrinuti za zdravlje Brođanki i Brođana i drugih građana Brodsko posavske županije.
Bitna im je plinofikacija republike Srpske, a ne Rafinerije
Izgradnjom plinovoda za Rafineriju nafte u Bosanskom
Brodu, na velika vrata, otvara se mogućnost plinofikacija Republike Srpske, u kojoj niti
jedan grad nema plinsku mrežu. Stidljivo, u kuloarima, govori se o plinovodu dolinom rijeke Bosne do Zenice,
a vjerojatniji je ogranak za Banja Luku. Bosna i Hercegovine ima samo jedan
plinski pravac snabdijevanja koji dolazi preko Drine iz Srbije kapaciteta jedne milijarde m3/godišnje. Ovaj plin dostupan je samo Sarajevskom kantonu.
Dakle,
iza velike brige za stanovnike Slavonskog Broda, ustvari, krije se veliki biznis. Protiv kojeg nemam ništa osobno. Čak što više, podržavam ga. Ali
nemojte nas sve skupa lagati. Nemojte
zaštitu okoliša ponovo vezati za dnevno političke gluposti.
Kao spasonosno rješenje, ideja o
plinofikaciji Rafinerije došla je iz Slavonskog Broda.
Je li nam, pritom, netko podvalio kukavičje jaje? Je li netko od inicijatora ove
ideje u službi krupnog kapitala?
Od plinovoda bi svi imali koristi. Tvrtke koje
će raditi pripremu dokumentacije i izvoditi radove, trgovci plinskom opremom, Rusi
svakako, distributeri plina, države, pojedinci. Dakle, ekonomski je to vrlo značajan projekt. Međutim, Brođanke i Brođani nastavit će udisati smrdljivi zrak koji će, nesporno, nastaviti dolaziti iz Rafinerije nafte u Bosanskom Brodu.
Tek, više neće biti organizirani mali i veliki protestni skupovi koji su, dosad, bili sami sebi svrha.