Franjo Asiški u meditaciji, Španjolska, oko 1658.; Alte Pinakothek, Munchen
Franjo Asiški (Asiz, 1181. - Porcijunkula kod Asiza, 3. listopada1226.) pravim imenom - Giovanni Francesco Bernardone utemeljitelj je franjevčkog reda ili Reda manje braće, suutemeljitelj reda klarisa ili Reda siromašnih gospođa, a njime je nadahnut i Treći franjevački red, koji se danas dijeli na Samostanski treći red i Franjevački svjetovni red.
Želeći prigodno podsjetiti na tog velikog katolika i ekologa, iz pera našeg kolumniste Tomislava Lukića, donosimo prilog "Sveti Franjo zaštitnik je ekologa i čuvara prirodnog blaga".
Najteži period za opstojnost
čovječanstva na Planetu Zemlja je 20.
stoljeće. Intenzivan tehnološki napredak, razvoj poljoprivrede i ekstenzivnog
stočarstva, razvoj medicine..., unatoč dva svjetska rata, u jedinom nam domu, doprinijeli su povećanju broja stanovnika za gotovo šest puta. Uvelike je smanjena smrtnost, produžen
životni vijek čovjeka na biološku granicu, stvoreni svi preduvjeti za visoki
standard dijela populacija, dok jedan veliki dio čovječanstva živi na rubu bijede i siromaštva. Preplavili smo planetu
autima, kamionima, avionima, brodovima pri tom istiskujući i smanjujući životni
prostor mnogim dugim živim organizmima. I ne samo to. Na tisuće vrsta je
podleglo ovom nesmiljenom teroru dominirajuće vrste i nestali, zapravo,
zauvijek otišli u genetsku povijest našega Planeta.
„Ozbiljnost ekološke situacije otkriva u kako dubokoj krizi je ljudski moral".
Zbog toga si moramo
priznati jednu veliku ironiju koja nam se događa: na našem planetu svakim danom
ima sve manje i manje raznolikosti života, a sve više i više problema sa
zaštitom našeg okoliša tj. sa onim što čovjeku ne treba.Tehnološki razvoj i stvaranje ugodnosti življenja čovjeku
razvilo je na stotine tisuća novih
kemijskih spojeva nepoznati prirodnim
sustavima planeta Zemlja. Sredinom dvadesetog stoljeća neobuzdani čovjek,
predstavnik samo jedne vrste na planetu Zemlji, otkriva neizmjernu snagu
nuklearnih reakcija i dovodi u stanje ugroze opću opstojnost našeg jedinog
doma.
Samo djelići zdravog razuma 1962. godine dijelili su čovječanstvo od opće
katastrofe. Sedamdesetih godina tog najgoreg perioda za sve ostale vrste Europa postaje veliko odlagalište otpada u
kojem u 50 % rijeka nema života. Opasni otpad se odbacuje na dno mora, spaljuje
sumnjivim tehnologijama, izvozi siromašnima. Stvaraju se goleme količine
nuklearnog otpada koji postaju noćna mora jer ovaj otpad tisućama godina ostaje
vrlo opasan. Transportiraju se velike količine nafte, dolazi do nekoliko pravih
ekoloških katastrofa gdje se ugrožavaju na tisuće vrsta živih organizama samo
jednim krivim potezom, jednom pogreškom
čovjeka. Sedamdesetih godina Europa je zatrpana vlastitim komunalnim otpadom.
Gotovo da niti jedna zemlja Europe nema sustavno riješeno zbrinjavanje ni komunalnog otpada ni komunalnih otpadnih voda.
Do postojećeg stanja na zemlji dovela je prevelika potrošnja
1/3 dijela svijeta, u kojem živi 20 % bogatog pučanstva koji koristi 86%
svjetskih prirodnih bogatstava, a ne zbog 2/3 dijela svijeta u kojem živi 80%
siromašnog pučanstva.
Tada na scenu stupa jedan veliki čovjek, Papa Ivan Pavao II,
koji, kroz svoje rasprava, skreće pozornost na opće ekološko stanje. Već je 1990
godine, na Svjetski dan mira, izgovorio vrlo zanimljivu rečenicu: „Ozbiljnost
ekološke situacije otkriva u kako dubokoj krizi je ljudski moral". A to je bilo
prije više od 25 godina. Usred globalnog
zatopljenja, intenzivnih klimatskih promjena, širenja rupa u ozonskom sloju,
intenzivnog i nepovratnog smanjenja biološke raznolikosti, cijela katolička
javnost svoje poglede upire prema čovjeku iz 13. stoljeća - svetom Franji - i u
njegovom radu i djelu traži novo nadahnuće. Papa Ivan Pavao II, 1979.godine, svetoga Franju Asiškoga proglasio je zaštitnikom okoliša i ekologije.
Jedan od najpoznatijih i najvažnijih svetaca katoličke crkve
svako je sv.Franjo Asiški. U svijetu ovaj svetac poznat je i prepoznat po
djelima kojima se iskazuje neizmjerna ljubav i poštovanje spram svakog djelića
okoliša. Osam stotina godina prije nego je zaštita okoliša postala opći problem
življenja, jedan mali veliki čovjek spoznao je svu pogubnost nepoštivanja
vlastitog prostora življenja. Sveti Franjo, kroz svoj doživljaj okoliša, daje veliku vrijednost svom okruženju
i doživljava potpunu interakciju duhovnosti i sastavnica prirode. Promatranje i
kontemplacija prirode postali su za Franju sredstvo neprestane inspiracije i
kontakta sa Bogom.
Pjesma stvorova, zasigurno, pisana je u proljeće 1225.
godine, kod Sv. Damjana, i to pred kraj Franjinog života. Na samom početku
Pohvala stoji jedan mali latinski tekst koji glasi: "Počinju Pohvale stvorova,
koje je sastavio blaženi Franjo na hvalu i čast Božju, kad je bio bolestan u
Svetome Damjanu".
Tekst ove pjesme ili pohvale (laude), pisan je na starom
pučkom talijanskom jeziku i izražava vrhunac Franjine zahvalne duše. U Pjesmi
brata Sunca prepoznajemo Franjino prisno drugovanje s Biblijom: nadahnuo se
Hvalospjevom trojice mladića (usp. Dan 3, 57-76), Otkrivenjem sv. Ivana
apostola (usp. Otk 5, 12-13), psalmom 148 i još nekim svetopisamskim izvorima.
No to iskustvo sv. Franje najprije izražava duhovno iskustvo pripadnosti
Stvoritelju i stvorenjima do mjere posvemašnje blizine, predanja i
pomirenosti (usp. Iz 11, 4-8).
Pjesma stvorova očituje vjeru kako je sve što je od Boga
stvoreno zaista dobro i da je moguće živjeti u skladu sa svim stvorenjima.
"Franjina ljubav prema stvorovima nije romantična, nego
teološka. U suncu je sjaj Božji; u zvijezdama je ljepota Božja; u ognju je
ugodnost Božja; u vodi je dobrota Božja; u zemlji je providnost Božja; u smrti
je život Božji. A nakon Utjelovljenja ova je prisutnost Božja još više
posvećena. Sve je te stvorove vidio Gospodin Isus, upotrebljavao ih, njima se
služio. O njima govorio. Ponovno ih, nakon čovjekova grijeha, posvetio" (S.
Duranti).
Pjesma stvorova napisana je pedesetak godina prije Dantea, i
predstavljaj najstariji i najdragocjeniji biser rane talijanske poezije.
„Svevišnji, svemožni, Gospodine dobri.
Tvoja je hvala i slava i čast i blagoslov svaki.
Tebi to jedinom pripada dok čovjek nijedan dostojan
nije ni da ti sveto spomene ime.
Hvaljen budi, Gospodine moj, sa svim stvorenjima svojim napose s bratom
gospodinom Suncem. Od njega nam dolazi
dan i svojim nas zrakama grije. Ono je lijepo i sjajne je svjetlosti puno;
slika je, Svevišnji, tvoga božanskoga sjaja.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po bratu našemu Mjesecu i
sestrama zvijezdama koje si sjajne i drage i lijepe
po nebu prosuo svojem.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po bratu našemu vjetru,
po zraku, oblaku i jasnoj vedrini i po svakom vremenu
tvojem kojim uzdržavaš stvorove svoje.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po sestri vodi; ona je korisna, ponizna, draga i
čista.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po bratu našem Ognju koji nam tamnu rasvjetljuje
noć. On je lijep i ugodan, silan i jak.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po sestri i majci nam Zemlji. Ona nas hrani i nosi
nam slatke plodove, cvijeće šareno i bilje donosi.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po onima koji opraštaju iz
ljubavi tvoje i podnose rado bijede života. Blaženi koji sve
podnose s mirom jer ćeš ih vječnom okruniti krunom.
Hvaljen budi, Gospodine moj, po sestri na tjelesnoj
Smrti, kojoj nijedan smrtnik umaći neće. Jao onima koji u
smrtnom umiru grijehu, a blaženi koje ti nađeš po volji
presvetoj tvojoj, jer druga im smrt nauditi neće.
Hvalite i blagoslivljajte Gospodina moga, zahvaljujte njemu, služite njemu svi
u poniznosti velikoj!"
Duhovnost prožeta interakcijom sa okruženjem, shvaćanjem
svakog segmenta okoliša, gotovo idealno poredane vrijednosti sa potpunim
shvaćanjem važnosti, naravno, prožeto religijskim pristupom stvaranju i
opstojnosti, ali duboko misaono. Davno prije Columba, Magelana, Darvina,
Lavoazjea, Faradeja, Planka, Einsteina, Paulinga, Cricka i Wotsona svetac
doživljava bliski susret sa redoslijedom opstojnosti planeta redajući ih po
neoskvrnutoj vrijednosti. Nesumnjivo život postaje od Sunca koje nam daje
energiju. Na različite načine cijeli sustav Geje energiju transformira i stvara
i razara život. Osnova funkcioniranja svih zemaljskih ekoloških elemenata je
rađanje i umiranje u interakciji živog i neživog okruženja.
Jednoga dana, dok je hodao sa nekoliko svoje braće Franjo je
čuo ptičji cvrkut.
"Čekajte me ovdje" rekao je svojim
učenicima. "Želim ići razgovarati sa mojom braćom pticama". Ušao je
u šumu i započeo razgovor sa njima. Braća su bila zapanjena čudnovatim prizorom
- ptice svih vrsta dolazile su iz svih pravaca, kao da su prepoznale glas koji
ih je dozivao. Sve su posjedale na grane drveća, na zemlju, na Franjina ramena i
glavu, i slušale ga dajući svojim pjevom znak da su razumjele što im govori.
Franjo je sa njima dugo razgovarao i blagoslovio ih. Tada su odletjele. U
trenutku kada se rastajao sa životom ptice su bile uz njega, pa legenda kaže:
„Franjo je ušao u vječnost pjevajući.Kada je njegov glas
utihnuo, oko njega su svi plakali, a Franjine dobre prijateljice ševe, pjevale
su mu posljednje zbogom".
Današnji zaštitnik ekologa i zaštitara prirode je prepoznao
svu važnost ptica za opstojnost prirode. U zemljama Europske unije najvažniji dokumenti o zaštiti
prirode su Direktiva o staništima i Direktiva o pticama. Mnogi se vrlo često
pitaju zašto Direktiva o pticama, a ne direktiva o sisavcima, gmazovima,
insektima ili nečem drugom. Ptice predstavljaju jedan od najosjetljivijih
bioloških indikatora zagađenja, vrlo lako se primjećuju i prate njihove
migracije. Izrazito su osjetljive na zagađenja svjetlošću i bukom kojemu smo uvelike
izloženi u ovo moderno doba, dok oduzimanje koridora kojima se odvijaju
migracije neprimjerenim urbanizacijama postaju dio svakodnevice. Ptice su
najizloženiji živi organizam, vrlo ugrožen najvažniji je pokazatelj odnosa
čovjeka i prirode.
Prilikom nedavnog toplotnog udara kada je u kontinentalnom
dijelu Hrvatske temperatura dosezala i 40 stupnjeva iznad grada su jata gavranova i sivih vrana
kružile i puštale takve zvukove od kojih
se ježila kosa na glavi. Ptice su prepoznale neobične uvijete koji su nastali u
atmosferi. O tim direktnim promjenama temperature koje je prouzročio čovjek
danas svakodnevno razgovaramo, pravimo strategije, potpisujemo protokole, ali
ne možemo se riješiti blagodati koje su nastale tom prekomjernom emisijom
stakleničkih plinova. Doduše, o tom nitko ne govori. Govori se o smanjenju
emisija, o umanjenju posljedica, o kupovini kvota emisije i o još mnogo dugih
patenata čovjeka kojim siromašni ostaju siromašni, a bogati postaju još
bogatiji. Svu simboliku proglašenja sv. Franje zaštitnikom ekologa sadrži ova
činjenična stvarnost globalizacije. Svetac se za svoga kratkoga života odrekao bogatstva da bi
spoznao sva bogatstva čistoga duha i suživota čovjeka i prirode.
Poznato je i njegovo djelo u kojem govori o vuku, dijelu
okruženja, karnivoru i predatoru, koji dolazi u sukob sa čovjekom. Priča kaže
da su u gradu Gubbiju ljudi strahovali od velikog, strašnog i krvoločnog vuka
koji je napadao njihovu janjad, a navodno čak i ljude. Neprijateljstvo i
netrpeljivost je sve više raslo. Potom građani izlože cijeli problem Franji. A on na zaprepaštenje sviju ode vuku u
šumu, blagoslovi ga i pozdravi vrlo prijateljski: "Dođi ovamo, brate
vuče!" Vuk mu se na te riječi privrženo privi uz noge. Franjo mu nastavi
razlagati kako mu je ono janje zapravo sestra, te da ga razumije, jer zlo koje
je činio nije zato jer je zao, nego jer je gladan.
Sveti Franjo prepoznaje u to
vrijeme oduzimanje staništa i pravo na hranu vuku od strane čovjeka. Vuk se odlučno bori
kako bi vratio svoje pravo na život u zadanom okruženju, ali mi ljudi... Sv.Franjo
zaključuje moguća je interakciju u prostoru ako se ne poseže za tuđim. Koliko
istine ima u ovim riječima napisanim prije 800 godina danas kada je vuk
najugroženija životinja prostora Hrvatske i Bosne i Hercegovine, gdje broj
jedinki u cijelom ovom prostoru ne prelazi 500. Po Bernskoj konvenciji vuk je
jedan od najugroženijih sisavaca Europe, ali i svijeta. Nalazi se na Crvenoj
listi ugroženih životinja Hrvatske, pred istrebljenjem je i trenutno je na
snazi „Plan upravljanja vukom" kojim se propisuje način kako zaštiti ovu izrazito
ugroženu vrstu. U Bosni i Hercegovini trenutno ne postoji niti jedan zakon koji
bi zaštitio ovog sisavca osim Bernske konvencije koju je BiH potpisala
01.travnja 2009.godine.
Skrb za okoliš je ujedno poziv na poštivanje svega stvorenoga.
Trebamo osigurati kako čovjekovo djelovanje u svom postupku preobrazbe zemlje
ne bi narušio dinamičnu ravnotežu koja postoji među svim živim bićima na
zemlji, čije postojanje ovisi o zemlji, vodi i zraku. Okolišni problem postaje
glavna tema svih društvenih, gospodarskih i političkih rasprava, posebno zbog
rastuće degradacije koja se posebno odražava na najsiromašnije slojeve društva.
Opasnost klimatskih
promjena i porast prirodnih nepogoda poziva nas da se zapitamo u kojem smjeru
ide suvremeno društvo. Rastući jaz između bogatih i siromašnih, prekomjerno
trošenje prirodnih bogatstava, izumiranje pojedinih vrsta ne može nikoga
ostaviti ravnodušnim.