Ilustracija (fotografija nije izravno povezana s događajima opisanim u članku)(Foto: gkr.hr)
Ključno pitanje, ne samo za učenike završnih razreda i njihove roditelje, već za cijelo društvo u ovim toplim lipanjskim danima je - što i kuda dalje?
ČOVJEK je progresivno biće. Svaki čovjek, ideologija ili religija
uglavnom imaju pozitivan stav prema znanosti. Stoga cilj obrazovanja nije ništa
drugo nego stjecanje znanja i vještina koje su u skladu s potrebama poslovanja.
Svakako uz obrazovanje nužni su i humanistički ciljevi u smislu postizanja
vrlina, spoznajnih moralnih i kulturnih vrijednosti.
Niti jedan pojedinac, nacija ili društvo ne bi nikad smjeli
biti inferiorni u odnosu na znanost. Gledano kroz povijest, nacije ili društva
koja su dostojan način poštivali i vrednovali znanost i znanstvenike, dostizali
su svoj vrhunac. S druge, strane nacije i društva koja su bila daleko od
znanosti, bili su osuđeni na stagnaciju, a sve ih to odvelo u bijedu i
poniženje.
Ako danas gledamo kroz istu perspektivu, primijetit ćemo da su
najnaprednija, najciviliziranija, najmoćnija ona društva koja najviše ulažu u
znanost.
Danas je znanost nužnija neko ikada. Bez znanosti u
suvremenom svijetu čovjek biva skoro pa izgubljen.
Nekada se pod pojmom pismenosti smatralo da netko zna čitati
i pisati, ili bar da se samo zna potpisati. Međutim, danas pojam pismenosti
postao je mnogo širi. Danas da bi se netko smatrao pismenim treba imati
završenu najmanje srednju školu, a i srednja škola bi trebala postati obavezna.
Uz srednju školu, da bi se netko smatrao pismenim treba poznavati bar jedna
strani jezik, kako i znanje o korištenju računala i interneta. A vjerujemo kako
za pedeset godina i ovakve osobe će biti smatrane nepismenim. Jer znanost je
napredak, uvijek napreduje i traži nešto novo.
Nalazimo se u toplim lipanjskim danima. Na kraju još jedne
školske godine. Za ovo vrijeme možda su najčešća pitanja - gdje i kako provesti
godišnji odmor? Za neko su najčešća pitanja - kako preživjeti val poskupljenja?
Ali ključno pitanje, ne samo za učenike završnih razreda i
njihove roditelje, već za cijelo društvo u ovim toplim lipanjskim danima je -
što i kuda dalje?
Što i kuda dalje - sigurno je svaki učenik koji je završio
osnovno obrazovanje, ali i njegov roditelj postavio nekoliko puta. Koju srednju
školu upisati, što izabrati?
Što i kuda dalje - sigurno je svaki srednjoškolac završnog
razreda ali i njegov roditelj postavio nekoliko puta. Koji fakultet upisati,
što izabrati?
Možda pogrešnim savjetom roditelj ili profesor mogu nečiju budućnost učiniti drugačijom. Nekada boljom, ali isto tako postoji mogućnost i za lošijom.
Koja diploma će mi omogućiti siguran posao? S kojim poslom
mogu lakše doći do ostvarenja svojih snova? Koji posao će mi učiniti život
ljepšim ugodnijim, meni i mojoj obitelji?
Sve su ovo pitanja koja učenicima prolaze kroz glavu. Često
ova pitanja postavljaju svojim roditeljima, svojoj starijoj braći ili sestrama.
Svojim učiteljima ili profesorima.
S takvim pitanjima, učenici postaju malo zbunjeni, ali s
druge strane pokazuju i dozu zrelosti i razmišljanja o budućnosti.
Na ovakva i slična pitanja teško i roditelju, ali i
profesoru dati konkretan odgovor. Nema kristalne kugle ili čarobnog štapića da
pokaže što je najbolje za učenika. S druge strane, teško je i roditelju, ali i
profesoru preuzeti odgovornost za određeno obrazovno usmjerenje, za učenički
životni put. Možda pogrešnim savjetom roditelj ili profesor mogu nečiju
budućnost učiniti drugačijom. Nekada boljom, ali isto tako postoji mogućnost i
za lošijom. Možda je najbolje i najpoštenije da svatko svoje breme nosi. Ali
razumijemo i savjesne roditelje kada u vremenu krize morala, devijantnih
ponašanja mladih, međuvršnjačkog nasilja, imaju brigu oko izbora škole ili
fakulteta. Jer savjestan roditelj zna da ne može ništa bolje ostaviti svome
djetetu od odgoja.
U vremenu opće krize, pesimizma, letargije, znanje daje
najbolji odgovor na to. Znanjem se mijenjaju ljudske sudbine, znanjem se
promoviraju najljepše ljudske vrijednosti. Znanjem najbolje oblikujemo vlastitu
svijest, ali i svijest drugih o nama. Zato je od izuzetne važnosti u ovim
toplim lipanjskim danima kakav će biti odgovor na pitanje što i kuda dalje?
Odgovori na pitanja - koje su škole najbolje ili koji su
fakulteti najbolji su jednostavni. Najkvalitetnije i najbolje škole i fakulteti
su oni koji imaju najkvalitetnije i najbolje učitelje, nastavnike i profesore.
Najkvalitetnije i najbolje škole i fakulteti su oni koji imaju najbolje,
najkvalitetnije i najnadarenije učenike ili studente.
Iščitavajući kurikulume našeg obrazovnog sustava možemo
zaključiti da je vodilja odgoja i obrazovanja mladih - odgoj s obrazovanjem i
obrazovanje uz odgoj.
Današnju kolumnu završit ćemo jednom mudrom izrekom iz koje
možemo puno toga iščitati: „Odgajajte svoju djecu u duhu vremena u kojem će oni
živjeti, a ne u duhu vremena u kojem ste vi živjeli."