Marko Špehar-Piehler(Foto: VJEKOSLAV SKLEDAR / TELEGRAM)
'Osvijestio sam da me privlače muškarci, no nisam o tome mogao pričati. Već u osnovnoj školi čuješ oko sebe izraze 'peder, pederčina' i susrećeš se s takvim uvredama jer klinci to donesu od kuće. Iako je to u malenoj sredini možda bio malo rjeđi pojam, nego u nekom većem gradu, nekako sam intuitivno znao da ću taj dio sebe morati zadržati u tajnosti.'
MARKO Špehar-Piehler, 40-godišnji
je operni pjevač koji živi u Stuttgartu. Za Telegram je ispričao svoju životnu
priču o odrastanju kao gej osoba u malenoj Požegi, o međunarodnoj karijeri i
teškoj bolesti koju je uspio pobijediti uz podršku i ljubav svojeg
supruga Tobiasa.
Djetinjstvo sam proveo u Požegi. Živjeli smo na rubu grada,
imali smo vrt, krave i puno koza, pa smo svoje proizvode prodavali na gradskoj
pijaci. Moji su roditelji mene i sestru odmalena učili da svatko mora
pridonositi bez obzira na uzrast, pa je jedna od mojih zadaća bila voditi koze
na pašu nakon škole.
Još kao klinac u vrtiću shvatio sam da se razlikujem od
ostale djece, a prvi put sam to osjetio negdje s pet godina. I danas mi je
teško izraziti je li to bilo nešto racionalno ili čista intuicija, ali sjećam
se da sam u interakciji s ostalom djecom skužio dvojicu dječaka koji su bili
drugačiji kao što sam i ja drugačiji, ali nisam to tada znao imenovati.
U školi sam isto imao problem s prihvaćanjem jer su klinci
u razredu osjetili tu razliku; bio sam hiper emotivan, imao sam jako razvijene
antene, a i bio sam stereotipan u smislu da me nisu zanimali nogomet i sport
nego umjetnost ili priroda i društvo.
Još kao klinac sam osvijestio da me privlače muškarci
S osam godina imao sam i jedno psihosomatsko iskustvo. Bio
sam kod bake na selu i jednog jutra nas je posjetila moja sestrična sa svojim
zaručnikom. Ona je živjela u Zagrebu, a njezin zaručnik je bio jedan od Tuđmanove ekipe,
tjelohranitelja ili tako nešto; bio je visok dva metra i imao je mišiće kao da
je od stijene odvaljen. Kada je taj čovjek ušao u tu malenu glinenu kućicu
moje bake, a pritom se morao i sagnuti da uspije ući, ja sam se, od tog dojma
alfa muškarca, automatski ispovraćao na pod.
U tom sam trenutku znao o čemu se radi. Osvijestio sam da
me privlače muškarci, no nisam o tome mogao pričati. Već u osnovnoj školi
čuješ oko sebe izraze 'peder, pederčina' i susrećeš
se s takvim uvredama jer klinci to donesu od kuće. Iako je to u malenoj
sredini možda bio malo rjeđi pojam, nego u nekom većem gradu, nekako sam
intuitivno znao da ću taj dio sebe morati zadržati u tajnosti.
Prilično sam rano shvatio neke stvari o sebi. Slobodno
vrijeme volio sam provoditi sam. Nisam bio usamljen, ali sam puno razmišljao i
analizirao svijet oko sebe, a s devet godina sam u gradskoj knjižnici pronašao
knjige o pubertetu i seksualnosti. I to me toliko zaintrigiralo da sam dofurao
te knjige u školu i s ostalim klincima gledao crteže spolnih organa. Svima je
to bilo zabavno i smiješno, ali sam poslije imao problema s učiteljicom jer
nam nije dala da to čitamo. Istina, mnogi dečki u razredu tada još nisu bili
ni blizu da o tome razmišljaju, ali cure definitivno jesu.
"Očito je problem u svijetu u kojem živiš, a ne u tebi”
I već tada sam razvio bolji odnos s curama nego s dečkima.
Jako dobro sam se s njima slagao zbog te svoje hiper emocionalnosti i koliko
god su mi kroz život govorili da je to nešto što ne valja na kraju se
ispostavilo da je to moja najveća snaga. Naime, kasnije životne okolnosti su
pokazale da bih danas definitivno bio psihički rasturena osoba da toliko ne
izražavam svoje emocije. No, srećom nisam sposoban u sebi nešto začahuriti i
moram emocije ispoljiti na bilo koji način, iako to nije stereotipna slika
muškarca kakav bi on trebao biti.
Još kao dijete, uz to i prilično katolički odgojeno, znao
sam da taj moj segment seksualnosti poništava sve ostalo što ja jesam u društvu
u kojem živim. No, u nekom trenutku sam si rekao: "OK, očito je
problem u svijetu u kojem živiš, a ne u tebi”. Imao sam tada desetak godina
i ta nekakva ljubav prema samome sebi je u meni bila potpuno prirodna. I zato
mogu reći da sam jedna od rijetkih gej osoba koja u malenoj sredini nije imala
problema s homoseksualnošću. Tako da ja zapravo ne poznajem autohomofobiju u
tom smislu.
Danas, kada razmišljam možda je to zato što od svojih
roditelja u tim mladim godinama nikada nisam čuo neke pogrdne nazive za gej
ljude. Kod nas u familiji se nije psovalo, roditelji nikada nisu bili skloni
alkoholu i tata nije bio stereotipni muškarac koji sjedi u birtiji. Moguće da
je to možda imalo nekog utjecaja, ali sam svejedno znao da roditeljska ljubav
ima granica jer im je oduvijek bilo bitno što će selo reći. Odlučio sam zato
da im ništa ne govorim. Ostavio sam taj dio sebe u tajnosti još neko duže
vrijeme.
Svaku minutu pokušavao sam biti u kontaktu s glazbom
S dvanaest godina sam dobio jedan poziv. Došao sam doma
nakon škole i upalio TV. Prikazivala se Puccinijeva opera Tosca na
historijskim lokacijama i kada sam to vidio u meni se nešto probudilo. Gledao
sam u taj televizor potpuno hipnotiziran. Sve me toliko oduševilo da sam se
poželio time baviti. Ne dolazim iz glazbene obitelji i nisam do tada imao
nikakav kontakt s klasičnom glazbom. Pjevao sam, ali samo za sebe kada sam bio
s kozama na paši i nisam znao kakav je zapravo moj glas.
Imao sam sreću što mi je glazbeni predavala jedna divna
profesorica koja se u slobodno vrijeme bavila solo pjevanjem. Poslušala me i
rekla da sam dječački sopran, da mi je glas divan, ali da ne znamo što će se
dogoditi nakon mutacije. No, ja sam cijeli sedmi i osmi razred proveo tražeći
bilo kakav kontakt s muzičkim svijetom u toj maloj Požegi. U osnovnu glazbenu
školu me nisu htjeli primiti jer sam bio prestar, ali su mi dozvolili da tamo
sjedim, slušam solfeggio i idem na zbor, ali nisam bio službeno upisan.
Krenuo sam i na satove klavira u samostanu kod časnih
sestara, a u zamjenu sam pjevao u njihovom crkvenom zboru. Odlazio sam i na
limenu gradsku glazbu gdje sam svirao tubu i radio sam sve da što bolje naučim
glazbeni jezik. I tu su me roditelji podržali, ali nisu mislili da bi to mogla
biti moja buduća profesija. No, kada su vidjeli da dvije i pol godine svaku
slobodnu minutu pokušavam biti u kontaktu s muzikom, shvatili su da nakon
osnovne škole za mene nema druge opcije.
Dečki su se iz zezancije ljubili, ali se ja nisam usudio
Iako nisam imao službeno osnovnoškolsko glazbeno
obrazovanje, nakon osmog razreda, poslušala me profesorica Jajić iz
Srednje glazbene škole u Osijeku. Rekla je da sam mutirao i postao bas, te da
bi bilo šteta da me ne upišu jer sam rođeni pjevač. Izabrao sam pjevački i
teoretski smjer, polagao sam dodatne ispite za vrijeme ljetnih praznika i tek
sam u treći srednje krenuo sa svojom generacijom.
Taj period odrastanja jedan je od najbitnijih i najljepših
dijelova mog života. Tada sam se formirao kao osoba, ostvario divna
prijateljstva koja su i danas jako čvrsta bez obzira na to što živim već više
od pola života u Njemačkoj. No, bilo je na neki način usamljeno jer klinci u
tom periodu počinju ispitivati svoju seksualnost, imaju prve ljubavi, pa ja
zapravo nisam imao taj emotivni dio puberteta.
Nisam se usudio i nisam imao priliku. Sjećam se i da se u
Osijeku pričalo o nekakvom parku u kojem se skupljaju pederi, a ja bih radije
crknuo nego otišao tamo od straha da me netko vidi i da dobijem stigmu. Inače,
moji prijatelji iz škole bili su super. Živjeli smo u uvjerenju da smo mladi
nadobudni umjetnici otvoreni prema svemu. Čitali smo sve; od Hessea do Verlainea i Rimbauda,
a kada smo saznali da su Verlaine i Rimbaud bili ljubavnici to nam je danima
bila tema.
U društvu je bilo i dečki koji su se iz zajebancije
ljubili, ali to je njima bila čista zafrkancija. Ja se nisam usudio tako nešto
napraviti da netko ne bi pomislio da je to za mene ozbiljno. Na kraju krajeva
to bi se osjetilo i zato sam se kod tih stvari držao sa strane i nisam imao
nikakvo romantično iskustvo sve dok nisam napustio Hrvatsku.
Nastavak članka i ove posebne životne priče, moguće je pročitati OVDJE.