9755
Prikaza
5
Komentara
SBplus: Vaš odnos s ovdašnjim političarima, pa i nekim kolegama svećenicima, vrlo je hladan, što nije neuobičajeno samo za predstavnike 'Crkve u Hrvata', nego i druge dvije velike konfesije. Dok su odnosi između nacionalnih političara i njihovih crkava, uglavnom, idilični - jer vode istu, nacionalističku, politiku, vi ste distancirali se od 'svojih' političara i takvih običaja. Najnoviji poticaj tim zategnutim odnosima je činjenica da Vam ovdašnji politički krugovi hrvatske provenijencije zamjeraju što, svojedobno, u Kričanovu niste posvetili spomenik tamošnjim poginulim braniteljima. Spomenik kojeg su ovdašnji političari podigli u dvorištu mjesne kapelice u kojoj se, inače, održavaju prigodne molitve. Taj dan, tamo, zvali su Vas i čekali, a Vi se pozivu odazvali niste. Zbog čega? Nije li jedna od vaših temeljnih zadaća - s vjernicima moliti i njihove spomenike posvećivati?
Župnik Vlajić: Nije istina da su me pozvali, to je laž. Drugo, oni parcijalno iznose ono što njima odgovara. Ja ne bih ništa mogao uraditi bez kardinala Puljića.
Ja sam svjestan da bi oni voljeli da ja idem odavde. To mi je kardinal dao do znanja. Međutim, ja sam tu dok to kardinal želi. Što se tiče tog događaja, to je bio čisti politički skup, što najbolje može posvjedočiti Mirko Duspara, gradonačelnik Slavonskog Broda, jer i on je bio tamo.
Tjedan dana prije, oni su znali da tu neće biti svete mise, jer taj spomenik - protiv kojeg ja nemam ništa - nema građevinsku niti ikakvu drugu dozvolu, niti od grada, a što je još žalosnije, nema ni od Crkve. Znači, ni kardinal nije dao dozvolu. Tko stoji iza tog spomenika? Najlakše ga je napraviti. Ja ću ga otkriti, a onda odoh u Slavonski Brod, a ti ostani čuvaj ga. To je nonsens.
Nažalost, nije to jedini spomenik. Mnogi spomenici koje su podigli pokojnim braniteljima, koje ja zaista cijenim, niti jedan nema validnu dozvolu, a svi se guraju u crkvena dvorišta - kao npr. u Novom Selu - i uz crkvene objekte. Nisam bio ni u Novom Selu i, općenito, izbjegavam te skupove jer tu najmanje ima ožalošćene rodbine udovica, majki, sestara od poginulih. Znači tu su samo političari i novinari, televizije koje su naručene, a ja to izbjegavam. To su, po mom mišljenju - volio bih da griješim, ali mislim da ne griješim - to su politički skupovi. Pranje novaca na osnovu tih spomenika. Kardinal je upoznat s tim. Ja ništa na pamet ne radim. Kardinal mi je dao zeleno svjetlo da ne idem na takve skupove.
Tražila se minimalna stvar kako bi mene osobno diskreditirali. Niti iduću godinu neću biti tamo i oni to znaju, samo se prave da ne znaju. Ponavljam, jer nema dozvole. Ni crkva nije dala dozvolu, nema ni dozvole od grada, ne zna se tko stoji iza tog spomenika, to je neregularno napravljen spomenik.
SBplus: Što mislite, bi li Vaš prethodnik otišao u Kričanovo i posvetio spomenik?
Župnk Vlajić: Bi. Ne mislim, znam da bi moj prethodnik išao tamo. Zbog toga i jesu svi ovdje ostali po godinu dana. Pa ja sam peti svećenik u Bosanskom Brodu od 2011. godine.
SBplus: Stoji li teza kako se vi u Bosanskom Brodu i Kolibama niste uklopili u ovdašnju hrvatsku zajednicu?
Župnk Vlajić: Kako mislite 'nisam se uklopio'? Ja nemam ništa protiv HDZ-a ni SDS-a, ali to su čisto politički skupovi gdje u zraku stoji interes i ako ste jednom upali u taj krug ne možete više izaći iz njega. Nije istina da ja njih izbjegavam. Oni izbjegavaju mene. Ne žele uopće sa mnom komunicirati.
SBplus: Je li taj odnos poremećen zbog toga što vi ne želite sudjelovati u političkim procesima, ili zbog toga što držite kako previše ovdašnjih političara ima 'duge prste'?
Župnk Vlajić: Nisu u pitanju politički procesi. Ja sam ovdje radi duhovnog, radi ovih 50-ak vjernika koliko ih ovdje ima. To su stari, bolesni i napušteni ljudi, koji žive u žalosnom socijalnom i političkom okruženju. A, što se tiče politike, ja sam svećenik, politika, ne mogu reći da me ne zanima, pratim ju sa strane, ali nisam političar. Mislim da su u politici rasprostranjeni mito i korupcija na sve moguće načine te da dominiraju ti 'dugi prsti'. Mi se okupljamo oko Svetog pisma zbog riječi Božje, a ne oko političara zbog njihovih marifetluka.
SBplus: Tako otvoren i nedvosmislen stav o političarima nije moguće čuti od klera u Hrvatskoj. Mogu li doslovno prenijeti ovo što ste upravo kazali?
Župnk Vlajić: Zašto ne bi mogli. Pa i Papa je to artikulirao. To je grijeh koji se ne može oprostiti. Zašto? Zato što čovjek ne traži oproštenje. Moram otvoreno reći, u početku sam imao problema, ali nakon što sam godinu dana izdržao u svom stavu da ne želim politiku u crkvenim objektima, nit' me tko od njih zove, niti imam problema. Što mi rade iza leđa, to me ne zanima. Znam da mi je savjest čista te da radim i živim pošten svećenički život. Što se tiče Srba, imamo korektne odnose.
Ja pokušavam svjedočiti kako, kao svećenik, ovdje mogu živjeti i bez politike, da mi u politici nije mjesto. Volim svoj narod, ali cijenim i druge. Nisam nacionalist koji svoje ističe, a tuđe podcjenjuje.
Otvoreno vam kažem, ovdje u Bosanskom Brodu je žalosna situacija i općenito s čitavim ovim krajem. Nije istina da se ljudi neće vratiti. Nije istina... ali je sve postavljeno na krivim nogama. Razočarao sam se i u politiku. Od početka je to na krivim nogama, od povratka, od kada se počelo vraćati u Bosansku Posavinu. Možda neka mjesta odskaču, poput Odžaka. Ali to je pripalo Federaciji. Ovdje, u Republici Srpskoj, sve je postavljeno na krivoj osnovi jer, od početka, vode nas krivi ljudi. To je žalosno, ali istinito. Vode nas ljudi bez morala. Doživio sam to na svojoj koži. Ja sam 15 godina svećenik u Republici Srpskoj, a 18 godina sam svećenik - ja to vidim.
SBplus: Tko je veći krivac za to što se Hrvati ne vraćaju - Hrvati ili Srbi?
Župnik Vlajić: Mi živimo u vremenu kad je najlakše uperiti prst u drugoga i reći - on je kriv, a ja nisam. Nemamo vjere. Nemamo smisla više za žrtvu. Jer, ako se ja neću sam za sebe izboriti, neće se nitko drugi za mene izboriti. Nikako utuviti ljudima u glavu da je rat prošao, da živimo u drugom vremenu u kojem smo sami sebi krivci.
SBplus: Hoćete reći kako i Hrvati i Srbi održavaju atmosferu rata te koriste stari politički alat 'podijelili pa vladaj'. Hoćete reći kako su političari, na prostorima na kojima trenutno vladaju, u funkciju stavili svoje prste koji, kako kažete, nisu baš tako 'kratki'.
Župnk Vlajić: Evo, sad ste bili na Skupštini Općine Brod. Mene zanima, tko od predstavnika Hrvata, općinskih vijećnika, živi u ovom kraju. Tko ovdje spava, a tko dođe, odradi svoje, i ode živjeti u Slavonski Brod. Tko od njih ovdje spava, odavde ide na posao i ovdje se vraća svojoj kući. To je svjedočenje njihove validnosti ovim ljudima.
SBplus: Nakon rata, Crkva je izgradila nove sakralne objekte u Bosanskoj Posavini. Ima li ijedno selo u kojem je prije rata bila crkva, a da je sada nema.
Župnk Vlajić: Mislim da nema.
SBplus: Što to govori o moći i politici crkve?
Župnk Vlajić: Bogomolje su rušene na sve tri strane. Znali su kad sruše tuđu bogomolju, srušio se jedan duhovni svijet.
Išlo se k tome, pa i narod je bio za to, napravimo crkvu, jer svećenik je jedna sigurnost nakon čega bi trebao krenuti i povratak. Nažalost, na početku je to išlo puževim korakom, a poslije je skroz stalo. Dugo se čekalo i na Dayton. Ljudi su se morali snaći u Hrvatskoj, pokupovali su nekretnine i eto... Mislim da je nakana u početku bila jako dobra, no sada se nalazimo u jednom vremenu kad je nas sve manje... kad moramo skupiti snage i pokušati iz jednog mjesta… Sad je problem održavati ove objekte, jer su veliki. Svoj stav o tom problemu izrazio sam u otvorenom pismu kardinalu u našem časopisu. Stavovi iz pisma dobro su odjeknuli, ali sam potom bio na meti kolega svećenika koji nisu upoznati sa situacijom.
Znate li vi tko je ovdje kum crkve. I ne samo ovdje. Neshvatljivo je da predsjednik neke stranke bude kum neke crkve. To je meni neshvatljivo. Dragan Čović je kum ove crkve, odnosno njezinih temelja. O tome ima i povelja izvješena u crkvi, koju sam zatekao.
Mi vjernici okupljamo se oko svetog pisma, a ovdje, u crkvi, okupljali su se stranački. Kad sam došao u Bosanski Brod zabranio sam održavanje stranačkih sastanaka u prostorima Crkve. Ja sam sluga naroda i nisam pobornik totalitarnih režima. Ne samo na ovim prostorima, njeguju se odnosi unutar tri nacionalna, međusobno suprotstavljena, tabora zbog čega ne možemo krenuti naprijed. A naprijed ne možemo jer nas vode oni ljudi koji su zavađali i zavađaju, a nisu mirili i ne mire. Naime, njima odgovaraju stalni međunacionalni i međuvjerski sukobi kako bi opće dobro mogli lakše podredili osobnim i partikularnim interesima.
Svaka čast ovom svećeniku. On nije neprijatelj Hrvata u Bosni. Nije ni prodavač magle ni utopist. On radi dobro za Hrvate i druge tamo. Bit će zato nagrađen. A prodavači magle tamo su i oni koji dođu najedu se tamo... Prikaži sve napiju i uveče kasno vrate se preko mosta. Tako narod odavle, a kažu i odanle govori.
Uvijek se ljudi definiraju prema drugima pa su svi odnosi s drugima ( ukljucujuci neslaganja i sukobe ) dio stvarnosti u svakoj proslosti sadasnjosti i buducnosti. Prodavaci magle o vjecnom miru nemaju osnovna znanja o gibanju ljudskih drustava. Tu dakako... Prikaži sve pripada velik broj utopistickih svecenika. Realnost je takva da vam ostaju samo nova razocaranja.
Kakvo sranje! Pa imenujte te gadove. Davor Čordaš, ministar u Dodikovoj vladi i podguzna dodikova muva. Kreator katastrofalne politike povratka u posavinu u kojoj se niko nije vratio živiti tamo pa ni on sam. Od rata radi sa svećenicima i... Prikaži sve onima koji pristaju na pola pola. njegova podguzna muva zunzara Josip Jerković, čordašov debeli potrčko i nepismeni bravar iz bosanskog broda. i on se voza po slavonskom brodu sa rotirajućm svjetlima. Slijedi ih razni nepismeni i polupismeni Mijići Kljajići i prijići koji sa prethodnim dvojcem svaku misu u posavini sjede na oltaru i kupe lemojzinu pola pola. Kada se jedan moralan parok ko Vlajić usudi potjerati te kleptomane iz crkve toj žgadiji nije strano ići žalit se Papi , a ne Kardinalu. Krivi su svećenici što dozvole pretvarati crkve u političke tribine gdje se kupuju koverte za izbore. A narod ko narod proda ćaću, a ne kovertu za 100 kuna.