3135
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Ima svega.; Ja imam vremena, pa dobro gledam cijene.; Prije je bilo problema s reklamacijama, sada nas već na početku kupnje upzoravaju na naša prava. - ovo su samo neki od odgovora koje su pružili ankeitrani Brođani na današnjem obilježavanju Tjedna prava potrošača u Slavonskom Brodu.
Upravo su spomenute reklamacije jedna od najčešćih potrošačkih mora hrvatskih građana, potvrdila je i pomoćnica ministrice gospodarstva Ivana Soić, koja je danas boravila u Slavonskom Brodu u sklopu Tjedna prava potrošača koji se održava u susret 15. ožujku Međunarodnom danu potrošača čiji je ovogodišnji moto "Učinimo digitalno tržište pravednijim".
- Neispravnost novokupljenih uređaji, istek jamstvenog roka, elektronička komunikacija ono je što, prema našoj bazi podataka koju vodimo od 2008. godine, najviše mući hrvatske kupce. S ciljem educiranosti kupaca čak 18 tijela sudjelovalo je u izradi Priručnika za potrošače u kojem smo na jednom mjestu pokušali potrošačima odgovoriti na sve ono što ih muči. Brošura kao jedan od vidove educiranja potrošača, na kojem polju ima još dosta prostora za napredovanje, bit će dostupna i na stranicama ministarstva - kazala je Soić.
No, što kada 'veliki' pokušaju legalno prevariti male? Naime, ono čega smo svi svjedoci, bilo kroz osobne priče ili priče nama bliskih ljudi, prijatelja i poznanika jeste sklapanje ugovora telefonskim putem pri čemu ugovaratelji nerijetko iskoriste neznanje, nesnalaženje ili nespremnost posebice starijih osoba. Na upit novinara zašto zakon dozvoljava primjerice teleoperatierima sklapanje ugovora telefonskim putem, pomoćnica ministrice je kazala kako se tu puno radi na educiranosti ne samo građana, nego i samih ponuditelja.
- Ukoliko i sklopite ugovor telefonskim putem vi u roku od 15 dana od dana sklapanja ugovora imate mogućnost obratiti se teleoperateru, trgovcu ili onome s kim ste sklopili ugovor i zatražiti njegovo raskidanje. I imate na to pravo. I to bez penala - kategorična je bila pomoćnica ministrice Soić, naglasivši kako u suprotnom trebate slučaj prijaviti ministarstvu ili inspekciji.
Pomoćnica je komentirala i slučaj 80-godišnje Brođanke kojoj je teleoperater ispostavio račun navodno na osnovu telefonskog razgovora bez da je ona prije toga dobila i potpisala ikakav ugovor s njima. - To je itekako rješiva situacija. Znači ako nema ugovora pitanje je na temelju čega se onda vrši naplata potraživanja. U onim slučajevima gdje ugovor postoji i gdje se vidi što je njime sklopljeno stranka ima pravo na raskid - kazala je Soić. Ipak, dodala je, svjesna je kako to područje prilično 'sklizak'teren koji zahtijeva jako puno upornosti da dokažete i izborite se za svoja prava.
I sama je, kako je kazala, imala sličnu situaciju, doduše s potpisanim ugovorom. Nakon dostavljenih niza dokumenata koji su se od nje tražili, na kraju je bila prisiljena reći operaterima tko je i da Zakon poznaje malo bolje od njih, nakon čega su se povukli. No, postavlja se pitanje, kada je njoj kao osobi koja uistinu poznaje zakon, ili bi barem to tako trebalo biti, bilo potrebno jako puno truda, vremena i živaca da dokaže kako je u pravu, koliko će za to trebati 80-godišnjoj starici ukoliko u borbu s 'velikima' ide sama. Zvuči kao unaprijed izgubljena borba.
I tako, dok policija upozorava na prevarante koji vam pojedinačno zvone na vrata i prodaju kojekakve usluge, ovi 'veliki' čine to elegantno, telefonskim pozivima pod krinkom tvrtki i korporacija. Ponekad i na način da vam računi za ugovornu obvezu stignu prije nego li ste išta ugovorili. Ukoliko ste prevareni dokazivo je, ali da ćete trebati puno živaca i znanja i to je točno. A trebala bi biti dovoljna samo činjenica da ugovor niste potpisali. No, i to je Hrvatska.