6359
Prikaza
9
Komentara
Postoji u ovoj državi jedan grad, da li samo jedan, na margini interesa vladajućih struktura i lijevih, ali i desnih, osim kad su u pitanju izbori, koji je u domovinskom ratu iskrvario, braneći između ostaloga i tu vladajuću „elitu". Sada mu ta „vladajuća" elita, pod navodnicima vladajuća, jer ne zna vladati, vraća kamenom, prema starom zavjetu. No, nije to onaj pravi, tvrdi kamen. To su nakaradni zakoni i formule koje ti „stručnjaci" propisuju. Ovdje ćemo govoriti o formuli, kojom se izračunava potrošena energija u stanovima s centralnim grijanjem. Formulu, čak, neću ni navoditi, jer nije vrijedna niti spomena i tinte koju bi potrošila. Nepravedna je i neprofesionalna, koja pravi nepotreban razdor među stanarima, susjedima, prijateljima. Neprestano se busamo u prsa kako imamo velike stručnjake, matematičare, fizičare,…ma ne vrijedi nabrajati kakve sve stručnjake imamo. Ne vode oni brigu o porodicama, stanarima, općenito rečeno, o narodu. Oni su, naprosto, u službi vladajućih struktura i rade mimo zdrave, kako narod kaže, seljačke logike i za svoju korist.
Energiju treba štedjeti
U vrijeme opće, svjetske, krize probalo se naglasiti kako treba štedjeti energiju i na taj način doprinositi ekonomskom boljitku, kako vlastitog džepa, tako i države u cjelini. Stoga se prije nekoliko godina, u našem gradu, pojavila ideja ugradnje razdjelnika, kalorimetara i ne znam čega sve ne, kako bi, napokon, svatko plaćao za ono što je i potrošio. Počela je promotivna akcija koja je govorila o uštedama u oblasti centralnog grijanja, popisivali su se stanovi i radijatori u njima i tipovi radijatora, popisivali su se i članci na radijatorima. Više članaka na radijatoru troši, ali i predaje stanarima više energije. Kako bi se smanjila, ali i racionalizirala potrošnja energije, na velikom broju ulaza, u hodnicima, uklanjali su se radijatori, a vertikalne cijevi se izolirale, kako bi se smanjila potrošnja. Veliki se broj ljudi uključio u akciju. No, uvijek ima „pametnih", žmukljara, filozofa, oportunista, ali i stvarne sirotinje te nisu ugradili kalorimetre. Oni počinju praviti probleme većini, građanima koji su ugradili kalorimetre, koji su htjeli štedjeti energiju, a samim time i svoj, teško zarađeni novac. Jer, zahvaljujući formuli za izračun potrošene energije, tim obračunom kažnjeni su oni koji su zavrtali ventile, štedjeli i ponašali se u skladu s normama štednje. Čak mi je i jedan od direktora koncesionara rekao da ta formula nije ispravna i pravedna. Kaže, pokušao je formulu prilagoditi štedljivcima, ali je tužen od strane neštedljivaca i morao je odgovarati pred inspekcijom, platiti kaznu kako osobno tako i firma, a novac koji je uzet novim obračunom morao je vratiti. U 2010., i 2011., godini, u formuli se koristila površina kao glavni faktor u raspodjeli energije, a neštedljivci, da bi se ohladili od vrućine u stanovima, otvarali su prozore svojih stanova i grijali ulicu, a skupu energiju su vraćali majčici prirodi. Zašto bi štedjeli kad će tu bačenu energiju platiti netko drugi…. Tko?
Pogledajmo dolje, kako je izgledao obračun 2010. i 2011.godine:
Kotlovnica je proizvela, na primjer, 100.000 kWh energije
Četiri stanara imaju stanove iste površine, zeleni imaju kalorimetre, a crveni stanar ih nema.
Zeleni stanari čine 75% od ukupne površine stambenog prostora, a crveni 25% . U siječnju mjesecu, tri zelena stanara odlaze na jednomjesečni godišnji odmor, na skijanje u…nije važno gdje. U cilju štednje, zavrću svoje ventile i odlaze. Njihovi kalorimetri u tih mjesec dana nisu prikazali niti jedan impuls, znači, radijatori u njihovim stanovima nisu, dok su bili odsutni, trošili energiju proizvedenu u njihovoj, a možemo reći i zajedničkoj kotlovnici, tijekom siječnja. No, obračun, a što je najvažnije, i ispostavljeni računi govore drugačije. Zahvaljujući „formuli", u kojoj je površina glavni faktor, koji određuje kako će se proizvedena energija podijeliti, štedljivci dobiše račun za platiti 75% od ukupno utrošene energije, a nisu ništa potrošili, osim možda energiju koja je dospjela kroz zidove ili strop iz stana jedinog potrošača. Ima li to smisla? Radi čega su ugrađeni kalorimetri? Odgovarajući na pitanje, je li takav način obračuna i formula koja se koristi - pravedna, jedan djelatnik HERA-e izjavljuje kako je to - poštena formula. Kome on to pogoduje i koga zastupa? Služi se i demagogijom te govori kako neki nisu ugradili razdjelnike, jer nisu imali financijskih mogućnosti i da ih ne bi trebalo kažnjavati nekim, drugačijim obračunom. Pitam ga, kad bi siromašan čovjek, na primjer, ukrao od imućnijeg čovjeka određeni iznos novca, bi li kradljivac trebao odgovarati pred zakonom? Zasigurno da. Ovdje se, doslovno, takvim načinom obračuna uzima od štediša, koji zavrću svoje ventile…i štede. Jedan moj susjed je, jer ima kalorimetar, kroz tri mjeseca grijanja, platio 800 kuna više od stanara s istom površinom, ali bez kalorimetra. Koliko upitnika treba staviti na kraj prethodne rečenice?
Postojeći način obračuna nije dobar
Gore navedeni slučaj to nedvojbeno pokazuje. „Stručnjacima" je trebalo čak dvije godine kako bi zaključili, a možda su to i znali, ali su šutjeli o tome, da taj vid obračuna nije dobar i da treba nešto mijenjati. Ali što? I, dosjetiše se, poput Baltazara. No, bi li Baltazar, pametnjaković, baš tako napravio? Oni su se dosjetili kako bi bilo dobro, kaznom, natjerati ostale stanare na ugradnju kalorimetara. I stoga, u studenom 2012., pomnožiše onih 25% s 1.40 i dobiše broj 35. Taj broj govori kako se, sad, energija dijeli: 35% crvenom stanaru, a ostatak od 65% zelenim stanarima. Uvodeći kaznu u formulu, konačno su i priznali da je prethodni izračun bio nepravedan i da su držali ljestve onima koji nisu imali kalorimetre. No, još uvijek, i uz uvođenje kazne ne znamo koliko je energije stvarno potrošio crveni stanar, a koliko zeleni stanari. Koncesionar grijanja je jednostavno ustvrdio: potrošeno je, na primjer, 100.000 kWh energije. Koncesionar nikada nije pozvao neku komisiju, sastavljenu od strane stanara, koja bi se uvjerila u stvarno stanje potrošenog toplinskog energenta. I sumnja ostaje, jer brojilo nije očitano „zajedničkim snagama"… Stručnjaci kažu, jedan kubični metar plina, srednje kvalitete, daje oko 9,30 kWh energije. Dakle, nije teško izračunati, prema potrošenom plinu, količinu isporučene i potrošene energije.
Evo što o problemu isporuke i štednji energije kažu drugi:
„Iz Energetskog instituta "Hrvoje Požar" ističu kako postoje mjere za znatne uštede energije koja se troši na grijanje. Ako se temperatura u prostoriji smanji za samo 1 Celzijev stupanj, godišnje se može uštedjeti oko šest posto energije za grijanje. Za većinu stambenih i javnih zgrada karakteristično je pregrijavanje prostora, a onda se pregrijanost smanjuje najneučinkovitijim načinom - otvaranjem prozora. Umjesto da se jednostavno smanji dotok topline, on ostaje nepromijenjen, a prostorije se hlade prekomjernim prozračivanjem.
Smanjenjem temperature u prostorijama za nekoliko stupnjeva, u većini bi se slučajeva, nepromijenjena toplinska udobnost postigla dodatnim oblačenjem pulovera, ili sakoa, jer smo česti svjedoci da su ljudi u stanovima, ili uredima u ljetnim majicama, dok je vani temperatura ispod nule. Ipak, takvo što se slabo čini, jer se račun za centralno grijanje preko Toplane bazira na površini, a ne na stvarnoj potrošnji energije. Jedino bi se ugradnjom mjernih sustava, koji bi očitavali stvarnu potrošnju energije za grijanje i bili podloga za izračun troškova grijanja, nametnula nužnost štednje energije, kroz primarnu potrebu uštede novca. Trenutno je sve što nas može natjerati na štednju energije reguliranjem temperature u prostoriji naša savjest i svijest o tome da radimo ispravnu stvar u borbi za očuvanje našeg planeta, ističu iz Instituta.
U jednoj zgradi, u našem gradu, svi stanari ugradiše kalorimetre, ne znamo radi poštenja, ili solidarnosti jednih prema drugima, ili radi prave i poštene matematike? No, računi za grijanje su im pokazivali, tako barem kažu, 40% manji iznos potrošene energije, nego je to bilo u prethodnom, sličnom (po hladnoći) mjesecu. Nema više sumnje jednih prema drugima, nema velikih mjesečnih rata za grijanje, pojavio se, svima, osmjeh na licu… Krenulo se pravim smjerom…
Prema gore navedenom mogu se donijeti i neki logični zaključci:
Nakon ovakvih zahvata, svi zainteresirani, stanari, koncesionari, distributeri energenata, na kraju i država, doživjeli bi financijski uspjeh u svom poslovanju, uštedjela bi se velika suma novca, koja bi se koristila za neke druge, potrebnije stvari, na primjer, … otići na ljetovanje…i barem se, nakratko, odmoriti od svakodnevnih problema.
Ništa nije komplicirano
Evo sada i malo jednostavne matematike. Jedna kotlovnica, koja grije 100 stanova, utrošila je neku količinu energije, u periodu od 30 dana. Za tu utrošenu energiju, stanari koji imaju stanove iste površine i nemaju ugrađene kalorimetre plaćaju račune u iznosu od 1.000,00 kn po stanu. Dakle, 100 stanova x 1.000,00 kn = 100.000,00 kuna.
Ako bi, pak, svi stanari ugradili kalorimetre, štedjeli energiju i uštedjeli samo 25% energije, računi bi im bili manji za tih 25%. Ukupna ušteda bi bila 25.000 kuna, a pojedinačna ušteda od 250,00 kuna za samo jedan mjesec, nije beznačajna i džepovi građana bi se smiješili širokim osmjehom. A tek, kada bi još sami upravljali kotlovnicom, zasigurno bi se trudili uštedjeti još više energije…
Evo i slike, dolje, koja prikazuje, zorno, odnos potrošene energije prema iskazanim impulsima u 2010.godini:
Slike plavo-smeđih „torti" skoro su identične, bez obzira na količinu potrošene energiju i broja iskazanih impulsa. Zanimljiv je faktor koji govori o odnosu energije i impulsa i kreće se od 0,494 do 0,448. Taj faktor ne bi smio drastično odstupati. Čim padne ispod 0,400 nešto nije u redu. Postoji samo jedno pravilo, ako raste energija raste i broj impulsa. Nitko me na ovome svijetu ne može uvjeriti u suprotno, pa čak ni Einstein, kad bi nekim čudom oživio. Ako se slika drastično promjeni, netko pokušava nekome uzeti novac, što možemo vidjeti iz slike u nastavku ovog napisa:
Vidljivo je kako u prosincu 2012. raste energija, ali i impulsi, u odnosu na studeni iste godine, što je i očekivano. No, anomalija je, drastična, u siječnju 2013. prema prosincu 2012.godine. Impulsi su pali u siječnju 2013., a energija drastično porasla, dakako na štetu stanara, jer tu energiju trebaju platiti. Faktor odnosa impulsa prema energiji je 0,246???? Logična slika bi bila, kako pokazuje kosa crvena crta dodana na „torti" na slici. Svako odstupanje je, ili na štetu koncesionara ili stanara, ali češće na štetu stanara.
Kada sam direktoru „Brodplina" ukazao na tu anomaliju rekao mi je da za taj problem konzultiram „Ti-San" firmu iz Svete Nedelje koja je prihvaćena od, kako stanara tako i „Brodplina", za očitavanje broja impulsa.
'Ako laže koza ne laže rog'
Što još više reći o našem distributeru toplinske energije? Radi ovakvog načina ponašanja našega distributera toplinske energije apeliram na sve stanare, ugradite kalorimetre, jer moramo saznati istinu, koliko tko stvarno troši, ali i uštedi. Ako se to ne dogodi, predlažem svim stanarima koji imaju kalorimetre, u slijedećoj sezoni grijanja otkažite mjerenje impulsa i plaćajte energiju, kao i oni koji nemaju kalorimetre. A onda, neka nam Bog pomogne…
Novi zakon kaže: (9) Zabranjeno je korištenje toplinske energije bez ili mimo mjernih uređaja ili suprotno uvjetima utvrđenim općim uvjetima za korištenje distribucijske mreže i opskrbu toplinskom energijom te ugovorima o korištenju distribucijske mreže i opskrbi toplinskom energijom u pogledu... Prikaži sveogledu pouzdanog i točnog mjerenja preuzete toplinske energije. (3) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 kuna kazniti će se krajnji kupac koji u propisanom roku ne ugradi zaseban uređaj za regulaciju protoka toplinske energije ili uređaje za regulaciju protoka toplinske energije za svako trošilo toplinske energije i zaseban uređaj za mjerenje potrošnje toplinske energije za svaku samostalnu uporabnu cjelinu ili uređaje za lokalnu razdiobu troškova toplinske energije.
U tijeku je priprema zakona o Tržištu toplinske energije, taj zakon je vezan za EU zakone. Ovdje navodim ono što je vezano za naš džep: Opći uvjeti iz stavka 1. ovoga članka sadrže osobito sljedeće mjere zaštite krajnjih kupaca: 1.... Prikaži svepaca: 1. pravo na sklapanje ugovora s opskrbljivačem utemeljeno na pravičnim i unaprijed poznatim uvjetima, 2. pravo na obavijest o namjeri izmjene ugovorenih uvjeta i pravo na raskid ugovora nakon primitka te obavijesti, 3. obvezu opskrbljivača da obavijesti svoje korisnike o svakoj promjeni cijena/naknada/tarifa koje utvrđuju druga nadležna tijela i/ili energetski subjekti, a koje ulaze u konačnu cijenu energije, najkasnije u tijeku jednoga uobičajenoga obračunskog razdoblja nakon povećanja naknada, te pravo krajnjeg kupca na raskid ugovora ako ne prihvaća nove uvjete, 4. obvezu davanja razvidnih podataka o važećoj visini tarifnih stavki i o standardnim uvjetima korištenja usluga, 5. obvezu ponude izbora načina plaćanja, 6. pravo na zaštitu krajnjih kupaca od nepravednih i zavaravajućih načina prodaje usluga, 7. pravo na besplatnu promjenu opskrbljivača, 8. pravo na razvidne, jednostavne i ekonomične postupke rješavanja žalbi krajnjih kupaca, uz pravedno rješavanje sporova i bez odgađanja, 9. obvezu davanja obavijesti o svim pravima koja se odnose na javne usluge, 10. pravo na informiranje o potrošnji i troškovima, 11. pravo na raspolaganje podacima o potrošnji, uključujući pravo i uvjete prosljeđivanja podataka drugom opskrbljivaču bez naknade, 12. pravo na zaključni obračun najkasnije šest tjedana po promjeni opskrbljivača. Članci 10 i 11 su zanimljivi...
zanimljivo..kad se prije par godina pojavila inicijativa o ugradnji razdijelnika ja sam pokušao razgovarati sa svim poznatijim i uglednijim stanarima hebranga o opravdanosti te inicijative,i šta nam to donosi.o transparentnosti,o svemu što bi moglo imati konotacije u budućnosti.na kraju..priče nije... Prikaži sve bilo,volje još manje,i autor ovog članka nije naslućivao šta nas čeka..a ja platio ugradnju,zavrnuo radijatore i ženi brondao o kratkovidnosti našeg naroda.mi tek kad smo opljačkani i prevareni shvatimo da nešto ne štima,ali da to unapred skužimo..ma jok!nema šanse.
Odličan članak koji ima svoj početak i jak zaključak. Na žalost, slavonskobrodski koncesionar „Brodplin" je najveće brodsko razočaranje i nije jasno kako nitko iz GU, pa ni gradonačelnik, a ni ispekcije nikako ne reagiraju na očigledni javašluk te gradske firme!... Prikaži sve! U cijeloj priči najvažnije primijetiti, da potrošači maksimalno mogu se truditi da nešto se „ušpara“ za kućni budžet, no to uz „Brodplin" nije moguće. U cijelom sustavu je baš „Brodplin" je najveći rasipnik energije! To bi netko trebao kazniti. Koliko puta se samo u ovoj sezoni dogodilo da je temperatura bila oko 20 stupnjeva, a kotlovnice i podstanice (možda su one i isključene) radile punom parom i „Brodplin" isporučivao maksimalnu toplinsku energiju, radijatori su isijavali 100 stupnjeva(!)…
Znam već nekoliko ljudi koji su jednostavno skinuli kalorimetre i javili distributeru da si ih objesi o onu stvar. Ljudi progutali što su popušili pare za njihovu ugradnju i jbg, život ide dalje. Kažu da ih bar sad boli ona... Prikaži sve stvar za štednju nego odvrnuli do kraja jer ionako na kraju sve plate...