SLAVONSKI BROD – U prijedlogu proračuna Grada Slavonskog Broda za 2017. godinu u Glavi 00307 Socijalna skrb predviđeno je 250 posto više sredstava nego li u prethodnom periodu za podmirenje novčane naknade za novorođenčad. Točnije, Grad Slavonski Brod, u 2017. godini, planira potrošiti 1.500.000 kuna umjesto 600.000 kuna, koliko je planirano u 2016. godini.
Do povećanja je došlo zbog prijedloga gradske uprave da se jednokratna novčana pomoć za novorođenčad, od sljedeće godine, treba isplaćivati u iznosu od 2.000,00 kuna za prvo dijete, 3.000,00 kn za drugo dijete, 4.000,00 kn za treće i svako daljnje dijete. Do sada je novčana naknada iznosila 1.000,00 kn za svako novorođeno dijete.
Slavonski Brod će za novorođenčad izdvojiti više od Dubrovnika, Karlovca, Osijeka, Rijeke, Splita, Varaždina, Vinkovaca, Zadra…
Iz priložene tablice vidljivo je koliko iznose jednokratne naknade za novorođenčad u 10 ponajvećih gradova u Hrvatskoj. Izneseni podaci odnose se na 2016. godinu, pa tako možemo vidjeti koliko su Dubrovnik, Karlovac, Osijek, Rijeka, Slavonski Brod, Split, Varaždin, Vinkovci, Zadar i Zagreb izdvajali za jednokratne novčane naknade za prvo, drugo i treće rođeno dijete u obitelji. Evidentirali smo i koliki je bio ukupni planirani trošak u toj godini za novorođenčad, koliki je bio planirani godišnji proračun (rashodi), te smo izračunali udio ukupnog planiranog iznosa za novorođenčad u ukupnim rashodima pojedinog grada u 2016. godini.
Navedeni gradovi su izabrani iz razloga što se većina traženih podataka može iščitati iz njihovih proračunskih dokumenata, dok je kod nekih to bilo puno teže, pa ih nismo razmatrali. U 2016. godini, od promatranih gradova, najviše su za novorođenčad planirali izdvojiti Zagreb, Osijek i Dubrovnik. Kada izostavimo Zagreb, koji je ipak zbog svog bogatog proračuna (6,6 milijardi kuna) posebna priča, devet prikazanih gradova prosječno su planirali izdvojiti 0,28 % svojih proračunskih rashoda u 2016. godini za financiranje jednokratnih naknada za novorođenu djecu.
Pregledavajući prijedloge ili projekcije proračuna za 2017. godinu kod svih navedenih gradova, osim kod Slavonskog Broda, vidljivo je kako se planirani troškovi neće drastično razlikovati u odnosu na 2016. godinu. Pa tako je Zagreb planirao oko 75.000.000 kn (oko 5 % manje), Dubrovnik 1.400.000 kn (30% manje), Karlovac 400.000 kn (oko 10% manje), Osijek 2.100.000 kn (5% više), drugi su gradovi ostali na prethodnim iznosima.
Grad Slavonski Brod planira u 2017. godini ukupne rashode svoga proračuna u iznosu od 251.962.686 kn, pa bi tako na planirani trošak jednokratnih naknada za novorođenčad (1.500.000 kn) otišlo 0,60 % ukupnih godišnjih rashoda, što je povećanje od 250 % u odnosu na 2016. godinu. Naravno, treba imati na umu kako se radi o planiranim troškovima jer će isti ovisiti o broju zahtjeva za novčanom naknadom, a konačni udio u ukupnom trošku ovisiti će o izvršenju proračuna.
Nije nevažno napomenuti kako u Hrvatskoj postoji nekoliko manjih gradova i općina koje imaju cijeli niz vrlo privlačnih demografskih mjera, pa tako i podupiru novorođenu djecu sa izdašnim iznosima. Primjerice, Općina Molve izdvaja 20.000 kn po djetetu, Općina Vir isplaćuje naknadu u iznosu od 7.500 kn za prvo dijete,15.000 kn za drugo dijete, 22.500 za treće, 30.000 kn za četvrto itd.
Puno blaži uvjeti za ostvarivanje prava na novčanu naknadu
Na sjednici brodskog Gradskog vijeća, u petak 9. prosinca, trebala bi biti donijeta i odluka o promjeni uvjeta koje roditelji moraju ispuniti kako bi ostvarili pravo na jednokratnu pomoć za novorođeno dijete. Postojećom Odlukom o socijalnoj skrbi Grada Slavonskog Broda iz 2014. godine regulirano je pravo na jednokratnu novčanu pomoć za novorođenče. U toj Odluci je navedeno kako je pomoć ostvarivao jedan od roditelja novorođenog djeteta pod jednim od sljedećih uvjeta:
- da oba roditelja novorođenčeta imaju prijavljeno prebivalište na području grada Slavonskog Broda, najmanje godinu dana prije rođenja djeteta;
- da jedan od roditelja novorođenčeta ima prebivalište na području grada Slavonskog Broda, više od dvije godine, a drugi roditelj manje od godine dana, pod uvjetom da dijete ima prijavljeno prebivalište na adresi roditelja koji više od dvije godine ima prebivalište na području grada Slavonskog Broda;
- da roditelj djeteta čije očinstvo nije utvrđeno ima prijavljeno prebivalište na području grada Slavonskog Broda najmanje godinu dana prije rođenja djeteta.
Grad je predložio da se članak 29. postojeće Odluke o socijalnoj skrbi iz 2014. godine izmjeni, te da uvjet za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć za novorođenče ubuduće bude samo prijavljeno prebivalište oba roditelja na području grada Slavonskog Broda prije rođenja djeteta.
U praksi se pokazalo da uvjet duljine prebivališta na području grada Slavonskog Broda (godina dana prije rođenja djeteta) predstavlja problem kod realizacije ovog prava za one roditelje koji su prijavili prebivalište na području grada manje od godine dana prije rođenja djeteta, te nisu u mogućnosti ostvariti ovo pravo niti u općinama u kojima su prethodno imali prijavljeno prebivalište.
Stoga je Grad predložio da se članak 29. postojeće Odluke o socijalnoj skrbi iz 2014. godine izmjeni, te da uvjet za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć za novorođenče ubuduće bude samo prijavljeno prebivalište oba roditelja na području grada Slavonskog Broda prije rođenja djeteta.
Naravno, planirane promjene mora prvo usvojiti Gradsko vijeće Slavonskog Broda, ali za očekivati je kako oko ove teme neće biti previše razmimoilažanja između vlasti i oporbe, jer je zasigurno svim političkim akterima u Slavonskom Brodu važno pitanje demografske obnove, jer predložene mjere brodske gradske uprave svakako mogu doprinijeti smanjenju negativnih populacijskih trendova u ovome kraju. Naravno da one neće biti presudne jer svakoj obitelji je na prvom mjestu osiguranje egzistencije kroz radno mjesto, tj. pristojno plaćen posao, ali sinergijskim učinkom više različitih demografskih mjera (koje dobrim dijelom ovise o nacionalnoj, a ne lokalnoj politici) negativni trendovi se mogu možda i preokrenuti.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
1234507.12.2016. u 08:34
...ovako to rade pošteni rvati katolici...kupe "baraku pet B" na Viru, prijave prebivalište i lijepo žive i rade u Brodu na osnovu prijave boravišta....i rođenjem djeteta ili više dobivaju naknadu tamo gdje su prijavljeni prebivalištem , a doprinose plaćaju tamo... Prikaži sveo gdje imaju boravište....a sad paradoks sustava i idiota koji su digli ruku za takav zakon...ako taj isti iz "barake pet B" odluči bit pošten građanin i nakon višegodišnjeg boravka u Brodu kupi stan i prijavi prebivalište te dobije dijete 11 mjeseci i 30 dana nakon prijave prebivališta to dijete ne dobije naknadu niti iz jedne općine ili grada...žalosno je da to dijete ne vrijedi isto kao ono prvo ili treće koje u tom slučaju dobivaju naknadu.....jer treba se biti prijavljen 1 godinu na adresi prebivališta bez obzira ako imate boravak negdje drugo i tamo plaćate doprinose...tako dragi građani razmislite prije nego ga utopite jer naknada nije više samo tisuću kuna...ako netko ne vjeruje nek prošeta do gradske uprave jer znam za nekoliko slučajeva koji nisu dobili tih mizernih tisuću kuna....a isto tako nisu dobili poticaj za kupnju stana (novogradnje, jer neki gradovi i to isplaćuju) tako da u startu ovaj grad izgleda neprijateljski nastrojen za mlade ljude...možda još jedan od razloga zašto ljudi bježe a ne dolaze u Brod....
-