/ 28
4002
Prikaza
9
Komentara
SLAVONSKI BROD – Nakon što su odgovorni pokosili korov i šipražje oko kanala Glogovica uz Naselje Andrija Hebrang, do izražaja su došli, odnosno primijetili smo nedostatke na biciklističkoj stazi koja ide iz pravca Strossmayerove ulice prema Ulici Nikole Zrinskoga. I u obrnutom smjeru. Ponukalo nas je to razmisliti i o drugim biciklističkim stazama u Slavonskom Brodu, njihovoj izgradnji i održavanju. Ne, nećemo se odmah osvrtati na one u središtu Grada, one koje su već toliko puta medijski obrađene a i javnost je o njima štošta rekla. Uglavnom ne baš pozitivno.
Opravdanost izgradnje biciklističkih staza
„Pravilnik o uvjetima za projektiranje i izgradnju biciklističkih staza i traka", doduše, još uvijek jest u obliku prijedloga i ne zna se koja će biti njegova sudbina (donošenje u neizmijenjenom obliku, djelomično izmijenjenom ili, što je manje vjerojatno, potpuno odbacivanje). Iz prakse znamo kako je, kada je riječ o sigurnosti prometa, uvijek potrebna prilagodba na nove propise i, kroz određeno razdoblje, prilagodba se mora provesti. Novi Zakon o cestama, naime, uvodi regulativu EU u segmentu javnih cesta. U sklopu toga je i definiranje biciklisitčkih staza, koje moraju biti izgrađene odvojeno od kolnika i označene odgovarajućom prometnom signalizacijom, a ubuduće europske regulative u tom segmentu bit će sve više.
Prema tome, kada na upit SBPlusa „Je li izgradnji biciklističkih staza u Slavonskom Brodu prethodila studija s uključenim brojanjem prometa na prometnicama na kojima ili uz koje su izgrađene ili se još planiraju izgraditi biciklističke staze?" Ivan Cvitković iz Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo (u odsutnosti privremene pročelnice Klaudije Tolić-Popović) odgovara kako „Za izgradnju biciklističkih staza u Slavonskom Brodu nije rađena studija s uključenim brojanjem prometa jer ni jednim pravilnikom nije određeno da se mora raditi studija s uključenim brojanjem prometa." – ako i nije netočno, dvojbeno sigurno jest.
Bilo bi zanimljivo izvršiti brojanje prometa, pa vidjeti koliko je odluka lokalne politike u skladu s mišljenjem struke i jesu li, u ovakvoj gospodarskoj i socijalnoj situaciji u kojoj se nalazi i Grad i građani Slavonskog Broda, biciklističke staze i biciklističke trake bile nužne.
Nesigurna staza u Ulici Ksavera šandora Đalskog
Biciklistička staza u Ulici Ksavera Šandora Đalskog nema sigurnosne udaljenosti 0,75 metara u pravcu Ulica Nikole Zrinskoga – Vrazova nema rubnike i nije denivelirana u odnosu na prometni trak za vozila, a jest u odnosu na pješačku stazu i rubnici su pravilnog profila i visine. U obrnutom smjeru, u odnosu na prometni trak sve je isto, ali nije pravilno denivelirana u odnosu na pješačku stazu čiji rubnici biciklističku nadvisuju za dostruko više od dozvoljenih sedam centimetara. Vrlo opasno zbog mogućeg zapinjanja desnom pedalom u rubnik.
Hebrang, Ulica Ivana Gorana Kovačića – Gupčeva
Građevinski pravilno izvedene biciklističke staze u Naselju Andrije Hebranga (pored blokova IV i VI) biciklistička staza na potezu Ulica Ivana Gorana Kovačića – Gupčeva (pored Naselja Slavonija II) nisu označene ni horizontalnom ni vertikalnom signalizacijom. Na prvoj stalno su parkirani automobili, a druga je mjestimično u vrlo lošem stanju i ni za jednu ni za drugu se ne zna gdje počinju i gdje završavaju te kamo vode. Na pitanje što Grad kani poduzeti u svezi s ovim biciklističkim stazama, Cvitković je odgovorio:
- Biciklističke staze u Naselju Andrije Hebrang nisu označavane horizontalnom i vertikalnom signalizacijom jer trenutno nisu u kontinuitetu dok se ne izgrade ostale planirane biciklističke staze i spoje se sa navedenom. Biciklističke staze od ulice Ivana Gorana Kovačića do Gupčeve, kao i cijela ulica Petra Svačića, te biciklističke staze u Osječkoj i dijelu ulice Nikole Zrinskog su u nadležnosti Hrvatskih cesta jer je to Državna cesta – kaže Cvitković.
Cvitković je samo dijelom u pravu
Za Osječku ulicu i dio Ulice Nikole Zrinskoga možemo se složiti da biciklističke trake nisu u nadležnosti Grada baš zato što su biciklističke trake u sastavu prometnice, a ne od prometnice odvojene biciklističke staze. To kaže i Zakon o cestama. Ali taj isti zakon kaže kako Grad jest odgovoran za biciklističku stazu od Ulice Ivana Gorana Kovačića do raskrižja s Gupčevom (pored Slavonije II) jer je izdvojena iz prometnice, pa kao što su zeleni pojas, drvored, ulična rasvjeta i kanalizacija koja je dio gradske kanalizacijske mreže na i uz tu prometnicu u nadležnosti Grada, tako je i biciklistička staza.
Krešimirova i Korzo
I na kraju, ipak i ono što smo na početku rekli kako nas posebno ne zanima. Biciklističke stazu u Ulici Petra Krešimira IV. i biciklistička traka na granitnoj podlozi brodskog Korza koje su, po našem mišljenju, izvedene mimo pravila struke, neadekvatno i nekvalitetno. Pitali smo koliko građane koštaju te staze i koliko će ukupno koštati projekt izgradnje biciklističkih staza u Slavonskom Brodu, te zašto uz javne pješačke površine nisu izvedena razgraničenja od javne pješačke površine denivelacijom od najmanje 3 cm, zelenom površinom, tipskim elementom ili slično…
Cvitković se i ovdje pozvao na činjenicu kako razgraničenja nisu definirana niti jednim pravilnikom osim već navedenim prijedlogom pravilnika pa zato nisu ni rađena te da su biciklističke staze u ulici Petra Krešimira IV. i na Korzu još u fazi izrade. A što se tiče kvalitete biciklistička staza odgovorio nam je:
- Biciklističke staze izrađene su jako kvalitetno, ali horizontalna signalizacija u ulici Petra Krešimira IV., greškom izvođača, označena je neadekvatnim materijalima pa su stoga angažirali tvrtku iz Zagreba s dugogodišnjim iskustvom koja će ponovno horizontalnom signalizacijom obnoviti biciklističke staze. Sve to ide na trošak izvođača jer je u okviru garancije koju smo od njega tražili i imamo ju. Za radove izvođač nije isplaćen jer je i sam izvođač, nakon što smo od njega tražili dokaze o tekućim ispitivanjima te dokaze o ispitivanju izvedenih oznaka u pogledu prometno-tehničkih svojstava (trajnost, dnevna i noćna vidljivost, skliskost) priznao kako horizontalna signalizacija nije izrađena odgovarajućim materijalima.
Kad se sapunica pretvori u sagu
Večeras smo se uvjerili kako radnici tvrtke "Signalizacija" d.o.o. iz Zagreba, koja je specijalizirana za vertikalnu i horizontalnu prometnu signalizaciju te ima dugogodišnje iskustvo i sve potrebne ateste i certifikate, izvode radove Ulici Petra Krešimira IV. Dečki (jer Zagrepčani su, kaj ne!?) slatko su se nasmijali kad smo ih pitali što će biti s bojom na Korzu:
- Netko je čist ponorel kad je išel kamena bojati. Granit se ne boja. To nitko nigde ni videl osim u Slavonskom Brodu!
Iz svega može se zaključiti kako sapunica o biciklističkim stazama u Slavonskom Brodu nije gotova, ali se polako pretvara u sagu, te kako pitanje „Ide li struka šumom, a politika drumom odnosno biciklističkom stazom?" nije dobilo jasan odgovor. No nedvojbeno je kako je Ivan Cvitković svojim odgovorima zdušno, iako ne u svemu baš utemeljeno, branio pozicije Grada i u odsutnosti svoje šefice Klaudije Tolić-Popović koja, ako ovo saga jest, glavni je njen junak jer je svojim stavom pokazala najmanje dvoje:
Prvo – uopćene 'čaršijske priče' o provizijama od izvođača, u ovom slučaju, sigurno ne drže vodu jer koji bi to izvođač, ako je dao proviziju, bez obzira na dana jamstva, o svom trošku pristao raditi sve ponovo (što je sada puno skuplje nego da se odmah radilo kako treba)?
I drugo – U Gradskoj upravi ima i odlučnih ljudi koji beskompromisno štite interese Grada, a time i njegovih građana.
...samo idiot može staviti biciklističku stazu na pješačku i u to u centru grada gdje je najviše pješaka...a pored ceste ima dovoljno prostora za biciklističku stazu...i da... naravno imam bicikli i vozim ga...ali isto tako imam i malo djete koje... Prikaži sve moram držat čvrsto za ruku da ga netko ne pogazi...a uz to sve skupa nabacaju se prepreke raznih reklama na stazu...očito ovaj koji je to smislio ne živi ni blizu centra i na posao ne ide ni pješke ni biciklom. ..
Stipiću, kakve veze ima košnja kanala Glogovica s biciklističkim stazama? Za zaključiti je kako nedefiniranim napisom pokušavaš natjerati vodu na... Pogodi na koga? Piši istinu! A možda te i plaćaju kako bi tako pisao? No, to je onda nečasno. Pokušaj... Prikaži sve snimiti kanale po poljima i vidjet ćeš kako se ne odrađuje plaćeno.
jedandanživota@ znamo i u ovom članku posve je nepotrebno pisati (širiti temu) kako kanalom Glogovica i područjem uz, sve do drvoreda upravljaju Hrvatske vode. Tko kosi, s aspekta odgovornosti Hrvatskih voda nije važno, jer onaj tko kosi, ne kosi samoinicijativno,... Prikaži sve već po narudžbi za svaku košnju posebno (kao i kad je u pitanju obala, odnosno nasip uz Savu).