5961
Prikaza
11
Komentara
SLAVONSKI BROD - Za naručitelja, Grad Slavonski Brod, brodska tvrtka Ingart d.o.o., koju vodi direktor Željko Devčić, izradila je 'Elaborat izvodivosti biciklističkih prometnih površina na užem području grada Slavonskog Broda'. Želeći naše posjetitelje upoznati sa što više podataka o tom, više važnom nego skupom, projektu, donosimo izvode iz Elaborata: projektni zadatak; opis postojećeg stanja; prijedlog rješavanja biciklističkih prometnih površina; predviđene trase biciklističkih prometnih površina na užem području grada - gradske prometnice na kojima će biti uređene biciklističke staze.
Projektni zadatak
Predmet ovog projekta je izrada elaborata izvodivosti biciklističkih prometnih povšina na užem području grada Slavonskog Broda.
Proširenjem grada / povećanjem broja stanovnika u zadnih 20-tak godina došlo je do značajnog povećanja prometa na području grada, što nije praćeno adekvatnim proširenjem postojećih, odnosno izgradnjom novih prometnih površina, dijelom zbog nedovoljnih financijskih sredstava, dijelom zbog fizičkih prostornih ograničenja. Prometne površine u izgrađenim dijelovima grada nerijetko su definirane postojećom stambenom i drugom izgradnjom bez mogućnosti proširenja.
Značajan dio prometa u gradu je biciklistički promet, za koji je tek manjim dijelom izgrađena potrebna prometna infrastruktura – u pojedinim dijelovima grada izgrađene su biciklističke staze, na pojedinim prometnicama obilježene su biciklističke trake, dok se najveći dio biciklističkog prometa odvija na neadekvatan i nedovoljno siguran način. Zbog povećanja automobilskog prometa na području grada, a zbog nedovoljne biciklističke infrastrukture, biciklisti nerjetko za promet koriste pješačke staze čime dovode u pitanje sigurnost pješaka.
Da bi se osigurali što kvalitetniji uvjeti za odvijanje cjelokupnog prometa na području grada, potrebno je sagledati širu situaciju – utvrditi postojeće stanje prometne infrastrukture; definirati područja na kojima je moguće manjim intervencijama osigurati kvalitetnija / sigurnija prometna rješenja; definirati krajnje ciljeve prometnog razvoja grada u skladu s održivim razvojem.
Biciklistički promet je, uz javni gradski promet, jedan od najznačajnijih održivih oblika ostvarivanja prihvatljive razine mobilnosti građana i održivog razvoja gradova. Ovom obliku prijevoza potrebno je osigurati znatno više mogućnosti i preduvjete za daljnji razvoj, što postojeća infrastruktura i zakonska regulativa ne pruža u dovoljnoj mjeri. Razvijati biciklistički promet u urbanim sredinama znači izgraditi biciklističku inrastrukturu, prilagoditi ulice i prometnu infrastrukturu u formu prilagođenu i pogodnu za biciklizam i druge oblike kretanja (javni prijevoz, pješačenje), te sustavno planirati održivi promet u gradovima.
U cilju ostvarivanja održivog razvoja grada u cjelini, kao prvi korak potrebno je sagledati mogućnosti unaprjeđenja biciklističkog prometa na području grada na način da se postojeća biciklistička infrastruktura proširi, da se izgrade nove biciklističke prometne površine u djelovima grada gdje je to moguće, te da se povezivanjem postojećih i planiranih biciklističkih prometnih površina osigura kontinuirani biciklistički promet u što većoj mjeri.
U svezi navedenog, potrebno je sagledati mogućnost unaprjeđenja biciklističkog prometa na užem području grada Slavonskog Broda izvedbom manjih zahvata:
1. na
postojećoj prometnoj infrastrukturi:
-obilježavanjem
biciklističkih traka na postojećim kolnim površinama
-obilježavanjem
oznaka na postojećim pješačkim površinama i formiranjem biciklističko-pješačkih
staza
-manjim
rekonstrukcijama / proširivanjem postojećih pješačkih staza kako bi se osigurala
dovoljna širina za izvedbu biciklističko-pješačkih staza
2.
izgradnjom novih biciklističkih staza
-unutar
zelenih površina, odvojeno od kolnog i pješačkog prometa.
Kako za izgradnju biciklističkih prometnih površina ne postoji važeća zakonska regulativa, gdje god je to moguće potrebno je osigurati uvjete (širina trake / staze, prometna signalizacija) definirane prijedlogom Pravilnika o uvjetima za projektiranje i izgradnju biciklističkih staza i traka (objavljeno na stranicama Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture). Gdje nije moguće osigurati uvjete iz prijedloga Pravilnika, biciklističke prometne površine projektirati u skladu s Generalnim urbanističkim planom grada Slavonskog Broda (Sl. vjesnik, 10/08).
Biciklističke prometne površine planirati na način da se u što većoj mjeri osigura kontinuitet biciklističkog prometa (povezivanje s postojećim biciklističkim površinama), odnosno da se osigura mogućnost pristupa biciklom važnim točkama u gradu (tržnica, bolnica, dom zdravlja, gradska uprava, županijska uprava i sl). Gdje god je moguće, biciklistički promet odvojiti od automobilskog prometa.
Rješavanje biciklističkih prometnih površina planirati na način da je moguća etapna izgradnja. Etape definirati potrebnom razinom intervencije (minimalni zahvati / obilježavanje na postojećoj prometnoj infrastrukturi; manje rekonstrukcije postojeće prometne infrastrukture; izgradnja novih biciklističkih staza), odnosno prostornim položajem planiranog zahvata.
Na dijelu gradskih prometnih površina nije moguće rješavanje biciklističkog prometa bez većih infrastrukturnih zahvata (rješavanje profila ceste u cjelini). Dio prometnica na užem području grada naznačiti (bez detaljnije razrade), dok ostale prometnice izvan užeg područja grada nisu predmet ovog Elaborata.
Dio prometnica u gradu Slavonskom Brodu su državne ceste, kojima ne upravlja Grad Slavonski Brod. Iste naznačiti u Elaboratu zbog prikaza cjelovitosti biciklističkog prometa u gradu. Biciklističke prometne površine uz državne ceste nisu predmet ovog Elaborata.
Opis postojećeg stanja
Na užem području grada Slavonskog Broda, biciklistički promet je kvalitetno riješen na području sportske dvorane „Vijuš", te prema Poloju.
U pojedinim djelovima grada su izvedene biciklističke staze (bez odgovarajuće horizontalne prometne signalizacije), dijelom na državnim cestama: od trgovačkog centra City Colosseum do križanja Svačićeva / Lucićeva (križanje „Halajko"), dio Svačićeve ulice od Gupčeve do Kovačićeve (ispred trgovačkih centara „Kaufland" i „Konzum"), ulica K.Š. Đalskog (uz Glogovicu); dijelom na gradskim prometnicama: podvožnjak Gupčeva / Kumičićeva.
U Osječkoj ulici su izvedene biciklističke trake na kolniku.
Na dijelu državnih cesta na području grada je predviđena rekonstrukcija prometnica koja uključuje izgradnju biciklističkih staza: Milanovićeva ulica (uz Glogovicu) je trenutno u rekonstrukciji; za dio Svačićeva izrađena je projektna dokumentacija, ali još nije u realizaciji.
Slijedom navedenog, može se zaključiti da je biciklistički promet u gradu riješen djelomično, različite kvalitete i bez potrebnog kontinuiteta.
Na dijelu prometnih površina na području grada moguće je osigurati kvalitetnija prometna rješenja, te osiguranjem biciklističkih prometnih površina povećati sigurnost svih sudionika u prometu (pješaci, biciklisti, vozači) izvedbom manih zahvata:
1. na
postojećoj prometnoj infrastrukturi:
-obilježavanjem
biciklističkih traka na postojećim kolnim površinama
-obilježavanjem
oznaka na postojećim pješačkim površinama i formiranjem biciklističko-pješačkih
staza
-manjim
rekonstrukcijama / proširivanjem postojećih pješačkih staza kako bi se
osigurala dovoljna širina za biciklističko-pješačke staze
2.
izgradnjom novih biciklističkih staza
-unutar
zelenih površina, odvojeno od kolnog i pješačkog prometa.
Na dijelu gradskih prometnih površina nije moguće rješavanje biciklističkog prometa bez većih infrastrukturnih zahvata (rekonstrukcija punog profila ceste), odnosno preregulacije prometa.
Unaprjeđenje biciklističkog prometa na užem području grada, gdje je to moguće, osigurati manjim intervencijama na postojećoj prometnoj infrastrukturi, odnosno planiranjem izgradnje novih biciklističkih staza. Potrebno je predvidjeti etapnu izgradnju, te mogućnost pristupa važnim točkama u gradu (tržnica, bolnica i sl). Realizacijom pojedinih etapa u što većoj mjeri osigurati kontinuitet biciklističkog prometa.
Prijedlog rješavanja biciklističkih prometnih površina
Analizom postojećeg stanja na terenu i postojeće problematike, sukladno uputama Investitora, a u skladu s prijedlogom Pravilnika o uvjetima za projektiranje i izgradnju biciklističkih staza i traka, biciklističke prometne površine na užem području grada treba predvidjeti kao:
- biciklističke trake – dio kolnika namijenjen za promet bicikala, označen odgovarajućom prometnom signalizacijom; primjenjuje se na cestama s manjim prometnim opterećenjem i u području smirenog prometa (brzina kretanja motornih vozila ne prelazi 50km/h)
- zajedničke biciklističko-pješačke staze – staze uz kolnik namijenjene za kretanje bicikala i pješaka, povišene nivelete u odnosu na kolnik
- biciklističke staze – prometne površine namijenjene za promet bicikala, izgrađene odvojeno od prometnih površina za motorna vozila i označene odgovarajućom prometnom signalizacijom; mogu biti izvedene kao dvostrane jednosmjerne ili jednostrane dvosmjerne; moraju biti denivelirane u odnosu na kolnik i na sigurnoj udaljenosti od minimalno 75cm od ruba prometnog profila.
Dimenzije biciklističkih prometnih površina određene su širinom bicikla, manevarskim prostorom bicikla i zaštitnom širinom.
Širina biciklističkih prometnih površina iznosi:
prema
Pravilniku:
-biciklistička
staza dvostrana jednosmjerna: 1,5m
(minimalno) do 2,0m (optimalno)
-biciklistička
staza jednostrana dvosmjerna: 2,0m
(minimalno) do 2,5m (optimalno)
-biciklistička
traka: 1,0m (minimalno) do 1,6m
(optimalno)
prema
GUP-u:
-biciklistička
staza jednosmjerna: 1,0m
(minimalno)
-biciklistička
staza dvosmjerna: 1,6m (minimalno).
Vrstu i širinu biciklističke prometne površine izabrati za svaku pojedinu prometnicu, prema postojećem stanju, uz izvođenje minimalno potrebnih zahvata za osiguranje biciklističkog prometa.
Gdje god je to moguće, biciklističke prometne površine odvojiti od kolnika.
Minimalna širina pješačke staze – prostora za kretanje pješaka na zajedničkim biciklističko-pješačkim stazama, iznosi 1,5m.
Na postojećim pješačkim stazama koje svojom širinom omogućavaju zajednički pješački i biciklistički promet, izvesti će se biciklističko-pješačke staze s prometnom površinom za kretanje bicikala minimalne širine (za jednosmjerni promet 1m, za dvosmjerni promet 1,6m).
Na postojećim pješačkim stazama nedovoljne širine za pješački i biciklistički promet, a koje je moguće uz manje rekonstrukcije proširiti na potrebnu širinu, izvesti će se biciklističko-pješačke staze s prometnom površinom za kretanje bicikala širine 1,6m (za dvosmjeni promet).
Gdje nije moguće na postojećoj pješačkoj stazi izvesti biciklističko-pješačku stazu, ako to stanje na terenu dozvoljava izvesti će se biciklistička staza (odvojena od pješačkog i kolnog prometa) širine 2,0m.
Gdje ne postoji mogućnost zajedničke biciklističko-pješačke staze, odnosno odvojene biciklističke staze, ako širina kolnika to dozvoljava na kolniku će se izvesti biciklističke trake jednostrano ili obostrano, širine 1,0m.
Postojeće prometne površinena kojima ne postoji mogućnost izvedbe biciklističkih prometnih površina na jedan od gore opisanih načina, odnosno gdje su za osiguranje biciklističkih prometnih površina potrebni veći zahvati na postojećoj prometnoj infrastrukturi ili preregulacija prometa, biti će naznačene ovim Elaboratom (bez detaljnije razrade) radi sagledavanja cjelovitosti mreže biciklističkog prometa.
Prometne površine izvan užeg područja grada nisu predmet ovog Elaborata.
Pri izvedbi biciklističkih prometnih površina voditi računa o potrebnom minimalnom razmakuod nepomičnih kratkih prepreka (stup rasvjete, prometni znak – 0,25m), od drugih prepreka (zid, ograda – 0,25m), od trake za uzdužno parkiranje vozila (0,75m), te od kolnika (0,75m).
Elaboratom rješavanja biciklističkih prometnih površina dane su mogućnosti izvedbe istih na užem području grada. Ukoliko je za osiguranje minimalno potrebnog razmaka potrebno izvršiti preregulaciju prometa (npr: ukidanje dvosmjernog parkiranja u jednosmjernim ulicama), isto će se učiniti u dogovoru s Investitorom. Detaljna razrada svakog pojedinog slučaja biti će dana pojedinačnim projektima nakon usvajanja predloženog rješenja, odnosno nakon usklađivanja prijedloga u dogovoru s Investitorom.
U pojedinim dijelovima grada evidentno je učestalo parkiranje motornih vozila na mjestima gdje to nije dopušteno. Kako je prostor za izgradnju biciklističkih prometnih površina ograničen postojećim stanjem prometne infrastrukture, evidentno je da će doći do preklapanja novoizgrađenih biciklističkih površina i prometnih površina na kojima se učestalo nedozvoljeno parkiraju vozila. Kako bi se osigurala potrebna sigurnost svih sudionika u prometu, stalnim nadzorom na kritičnim mjestima (mogućnost: postavljanje nadzornih kamera), potrebnim aktivnostima na uklanjanju nedozvoljeno parkiranih vozila (ažurno uklanjanje vozila „paukom"), odnosno primjerenim kaznama, osigurati potrebnu razinu prometne kulture za stalno i sigurno odvijanje prometa na području grada.
Predviđene trase biciklističkih prometnih površina na užem području grada - gradske prometnice:
1.Svačićeva
(„Halajko") – Borovska - Vukovarska
2.Vukovarska
(rotor) – Trg Ivane Brlić Mažuranić (Korzo)
3.Vukovarska
(rotor) – Šetalište braće Radić (Sava)
4.Petra
Krešimira IV. (od Korza do hotela „Central")
5.Dvorana
Vijuš – Šetalište braće Radić – Vukovarska (trasa uz Savu)
6.Dvorana
Vijuš – Vrazova – Mačekova – T. Skalice
7.Hotel
„Central" – Šenoina – Filipovićeva – Stadion NK „Marsonia"
8.Krešimirova
- Strossmayerova ulica – uz rekonstr.
postojećih prometnih površina
9.Štampareva
ulica (od Zrinske do Vrazove) – uz rekonstr. postojećih prometnih površina
10.Zrinska
ulica, Gupčeva ulica – uz rekonstr. postojećih prometnih površina
11.Spoj
na Svačićevu ulicu, Slavonija I
12.Budakova
ulica – uz rekonstr. postojećih prometnih površina
13.Tvrđava
– bez obilježavanja trase (postojeće kolno-pješačke površine)
14.Klasije
15.Sv.
Lovre (groblje) trase u sklopu rekonstrukcije državnih cesta (nisu predmet
zahvata):
16.Svačićeva
ulica
17.Milanovićeva
– K.Š. Đalskog
manemoj, vjerujem da si barem jednom došao iz pravca stadiona kraj Save, iz tog pravca i slijepac bi vidio vertikalnu signalizaciju tj znak koji upućuje na to da je riječ o biciklističkoj stazi. Horizontalna signalizacija žutom bojom odnosno oznakama također... Prikaži sve upućuje na to da je riječ o kako ti kažeš fantomskoj biciklističkoj stazi. To što ti po tome ne znaš da se radi o prostoru namjenjenog biciklima ne znači da to nije biciklistička staza. Ti bi trebao otići trčati na autocestu, tamo nemaš znak da je po istoj zabranjeno trčati.
Nema Projektbiroa,Novogradnje,Graditelja i cijelog GIK-a,sad imate Stipicu Blatančića građevinskog stručnjaka.Uživajte...:)
Jao gospodine Zovak, nemrem belivet da Vi kao izdanak nekog "starog" a ne novopečenog Brođanina iz prekosavskih zemalja ne znate, da je recimo projekat famoznih biciklističkih staza bio napravljen prije rata iliti 1990, u nekadašnjoj zgradi Projekt biroa.Pa kada su... Prikaži sveu komunjare HDZ-ovci smjenili svoje komunjare, uništili su ogroman dio projektne dokumentacije jer u novome dobu "nama nište ne treba iz komunizma ili socijalizma". Kompanija na čelu sa Mrkovićem vedrila je i oblačila skute pojedinih Brođana.Dakle, da sumiramo,Dusparizacija nije donijela ništa novo,eventualno preslika staroga, ali sa naznakom da policija daje suglasnost za ove pizdarije, a suglasnosti biti neće.
Jao projekta i članka ko da grade spejs šatl centar...jadno :) Izgleda da je Devčić jedini koji ima znanja raditi na ovako velebnim projektima...
maks@ Ja sam bio jedan od tih pješaka...juče sam trčao od Vrazove, nasipom...pokraj smetlišta i došao sam do Splavarske...skrenuo desno prema gradu i nastavio laganim hodom po asfaltiranoj površini koja ničim nije odavala da se radi o biciklističkoj stazi!! Do... Prikaži sve tada nigdje nisam sreo nikakva upozorenja ili znakove koji bi mi ukazivali na to da se ne smijem kretati tom asfaltiranom površinom!! Dapače vidio sam bicikliste da se vozaju po Splavarskoj, gore po nasipu i po ovoj asfaltiranoj površini gdje se ja krećem!! Prije dva dana me teta odvezao automobilom do Poloja..pa smo izašli iz auta kod Save i trčali smo opet tom asfaltiranom površinom prema gradu i nigdje nisam nailazio na početak te tvoje fantomske biciklističke staze!! Govrimo li o istoj stazi ili??