Goran Zavor, profesor povijesti u slavonskobrodskoj Gimnaziji "Matija Mesić” i ravnatelj škole, u vrijeme vojno-redarstvene akcije Oluja bio je 20-godišnji mladić. Zatekao se s bratićem na moru kod oca, koji je radio na termoelektrani u Kostreni. U dnevniku koji je tada vodio ostalo je zapisano kako je "sve počelo na radiju s domoljubnim pjesmama i oko podneva viješću da je počela vojno redarstvena akcija”.
O tim temama uči se potkraj osmog razreda, odnosno četvrtog razreda gimnazije. Samo tri-četiri kratke lekcije, ovisno o izdavaču. U nastavnom programu, napisanom 1994. godine, tih sadržaja i nema.
Još se sjeća tog uzbuđenja. Zabilježio je i kako su strani mediji i neki državnici dr. Franju Tuđmana nazivali ratnim zločincem jer je pokrenuo akciju.
U međuvremenu je završio studij povijesti, no danas nije zadovoljan zastupljenošću gradiva koje tretira Domovinski rat i Oluju u udžbenicima povijesti.
- O tim temama uči se potkraj osmog razreda, odnosno četvrtog razreda gimnazije. Samo tri-četiri kratke lekcije, ovisno o izdavaču. U nastavnom programu, napisanom 1994. godine, tih sadržaja i nema. Malo je materijala izdavačkih kuća koji se mogu koristiti u nastavi, a malo je nastavnih sredstava i pomagala. Sve ovisi o nastavnicima i o tome koliko će se sami potruditi u pripremi predavanja - kaže Zavor.
Problem vidi i u nedostatku kadra koji bi o Domovinskom ratu mogao kvalitetno predavati.
- Na fakultetima ne postoje katedre koje se bave isključivo time. Također, danas se na puno mjesta u Hrvatskoj može studirati povijest, ali rekao bih da je kvaliteta tih studija upitna - ističe prof. Zavor. Osim toga, gradivo povijesti je, zamjećuje, pretrpano, pa je, da bi se uveli novi sadržaji o Domovinskom ratu, nešto potrebno reducirati.
- Poneki se nastavnici ne uspiju ni dotaknuti teme Domovinskog rata, koja se obrađuje potkraj školske godine - upozorava.
Ipak, povijest, smatra profesor, treba prepustiti povjesničarima, koji trebaju biti dobro educirani. A ukupno pet udžbenika koji tretiraju temu Oluje posvetilo joj je vrlo skroman prostor.
- Na samo dvije stranice podjednako navode kako su nakon neuspjelih pregovora i pokušaja mirne reintegracije okupiranih područja oslobođena područja Banovine, Like, sjeverne Dalmacije, Knina... Dosta se govori i o egzodusu srpskog stanovništva - navodi ovaj povjesničar iz Slavonskog Broda.
Problem je kako zainteresirati današnje učenike, jer to je već daleko poslijeratna generacija, generacija interneta, SMS-a, virtualnog svijeta...
- Domovinski rat ne obrađuje se u književnosti, nema pjesmica, recitacija. Nije im usađen u svijest jer se ne spominju junaci iz Domovinskog rata i žrtve kao što je to bilo s Narodno-oslobodilačkim pokretom. Da bi se učenike za nešto motiviralo, mora im biti ponuđeno i stalno prisutno, ponajprije vizualno - uvjeren je profesor Zavor. No, ni sa čim, kaže, ne treba pretjerivati. Sadržaje o Domovinskom ratu treba uvesti umjereno i obraditi ne samo ratna zbivanja i političke događaje nego i druge stvari, kako je, primjerice, radilo zdravstvo, kako je funkcionirao civilni život. Jer povijest je, koliko god mnogi to ne priznaju, ipak - učiteljica života.
DJECA TREBAJU ZNATI DA JE TO BILA LEGITIMNA OPERACIJA
Prof. Zavor naglašava kako "djeca trebaju znati da je Hrvatska bila samostalna i suverena država čiji je teritorijalni integritet bio povrijeđen agresijom, koja je bila velika i snažna, a najveću žrtvu podnijeli su Hrvati. Treba im reći da je operacija bila legitimna, da je stanovništvo pozivano da ne pruža otpor i da su mu jamčena sva ljudska i građanska prava. A najvažnije je da, bez obzira na to što mediji okolnih zemalja govore, djeca nauče da je Oluja bila legitimna i zakonita operacija hrvatske vojske i redarstvenika, da bi oslobodili okupirane krajeve i izbili na granice koje su bile međunarodno priznate”, rekao je profesor, uvjeren kako bi novi nastavni program ubuduće trebao više prostora posvetiti toj problematici.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Stijena0104.08.2015. u 00:56
Na zalost danas svatko moze biti profesor a uz to jos ravnatelj i reci kako su fakulteti upitni a upizno je kako je on doso na tu poziciju?Govorit o skolskom programu on je zadnja osoba trebo bi se pokrit kosom... Prikaži sve preko lica,jel zaboravio kako je postupao sa ucenicima i kakva je pitanja postavljao,ako ne znas kako se zove konj kralja Aleksandra cista jedinica.Sad je bila 10 god mature koliko mu je ucenika doslo? koji su zavrsili ne upitne puno teze fakultete pa cak i 2 i ne zele ga vidjet.Nekad je brodska gimnazija bila medu 5 najboljih a gdje je sad ?sad na faksu se vidi kome je sto poklonjeno i mnogo je onih koji nikad nisu bili odlicni da na faksu jesu.Ma steta trosit vrijeme na njega koji se pojedinim ucenicima treba izvinit i oslovit sa vi jer su puno iznad njega i nisu znali kako se zovu konji i kad se sexsaju eskimi
-
Stipe03.08.2015. u 22:29
Upravo su Mesić i Josipović radili nastavne programe. Kakav kreten. Koliko godina je HDZ bio na vlasti? Koliko dugo su njihovi ministri obrazovanja imali šansu uvesti neko suvislo gradivo o Domovinskom ratu? Ljudi pišu pjesme prvenstveno iz ljubavi. Ako o... Prikaži sve nekoj temi nema (dovoljno) pjesmica znači da nema previše ljubavi. Ne ide pisanje pjesmica na silu.
-
tamaris03.08.2015. u 21:01
baš se ovaj profesor našao komentirati domovinski rat.... pa on je jugonostalgičar sam... on je iz Bosanskog Broda .... koliko je on sam svojim učenicima komentirao ili ih učio o domovinskom ratu?!?! tko kaže da se mora striktno pridržavati nekakvih... Prikaži sve satnica koje su kao zadane...?!?! na koji način je i postao ravnatelj brodske gimnazije .... ma dajte... muči mi se i vidjeti ga a kamoli da on nešto pametno kaže . on je čista komunjara !!! pitajte ga koja pitanja je postavljao učenicima dok je predavao , za peticu?!?!
Prikaži sve komentare
-