Prikaza: 1546
|
Autor: Ž.G./SBplus

Prije ponoći na Fejsu, onda na pornićima

'Nečastivi umjetnik' predstavama kvari brodsku mladež

Slavonski Brod : 'Nečastivi umjetnik' predstavama kvari brodsku mladežDarko Daky Lončar(Foto: FB/Privatni profil D.L.)

Što se tiče ravnateljice Sanje Nuhanović, postoji jedna drevna hrvatska poslovica koja kaže: „Kad nešto izgleda kao patka, kad se nešto kreće kao patka i kad se nešto glasa kao patka - onda se radi o patki".

Zadnjeg dana svibnja izvijestili smo javnost o sukobu brodskog umjetnika i voditelja Teatra „Crna mačka", Darka Dakyja Lončara s vodstvom slavonskobrodske Kazališno-koncertne dvorane. Razlog je, podsjećamo, zabrana i cenzura izvođenja monodrame „Traži se prodavač u sexshopu". Raspravu te prepisku obje strane smatraju zaključenom nakon posljednje riječi i s jedne i s druge strane, a s obzirom na činjenicu da svaku započetu priču nastojimo i završiti, objavom ovog članka nastojat ćemo i na ovaj 'slučaj' staviti 'točku na i'. Radi opširnosti odgovora i boljeg pregleda, dopis predsjednice Upravnog vijeća KKD IBM, Vesne Zlatarević, donosimo u PDF-dokumentu priloženom ovom članku, dok reakciju umjetnika Lončara u cijelosti prenosimo u nastavku:

Poštovana,

dozvolite mi da Vam se prvo zahvalim na vašem pisanom odgovoru koji je došao nakon sto godina, ali, stari ljudi kažu - bolje ikad nego nikad. Dakle, srdačno Vam se ipak zahvaljujem na vašoj pisanoj dostavki koja ima više oblik napada te moralne i etičke osude pa mi uopće nije jasno kako i zašto se onda u točki 3. pozivate na duh civilizirane komunikacije. Tako se Vi, na primjer, u prve dvije točke Vašeg dopisa postavljate kao moralni i etički inkvizitor te samoproglašeni zaštitnik javnog društvenog ćudoređa, a u zadnjoj točki već malo napredujete i tu se nadmeno i s visina postavljate i kao ispitivač recimo, KGB-a, KOSA ili UDBE. Iskreno govoreći,  trenutno dok čitam ovaj vaš dopis osjećam se kao da su mi kanapom svezane ruke, nalazim se na nekom ispitivanju u mračnoj prostoriji u kojoj mi Vi uperiste neku veliku svjetiljku u lice da me bolje vidite i bolje mi ispirete mozak. No, kako sam već na sve to u životu navikao od kulturne, duhovne pa sve do egzistencijalne društvene izolacije, to mi dakle, nije ništa novo u životu. Navikao je Darko i na mnogo teže udarce. No, dobro, krenimo onda redom:

U samom početku Vašeg dopisa vidim da me kulturno i pristojno oslovljavate s 'Poštovani'. To mi je jako drago pročitati, godi mi srcu, ali, iz vašeg teksta stječe se opći dojam da bi bilo primjerenije da me nazivate recimo, 'Nečastivi' nego 'Poštovani'. U točki jedan odmah krećete džonom na mene, k'o Englezi na Mandžukića, i napadate me zbog navodnih mojih imputacija u medijima i široj javnosti gdje sugeriram da Vi provodite u KKD IBM cenzuru, kulturocid i političku zabranu. To sve što ste naveli sugeriraju novinari i urednici portala koji su pisali o navedenom slučaju, kao i brojni komentatori, dakle, savjetujem Vam da se po tom pitanju njima obratite i od njih tražite službeno očitovanje zašto i zbog čega tako smatraju i tako misle o navedenom slučaju. Nadalje, Vi tvrdite da su navedene tvrdnje i sugestije neosnovane. Ako su neosnovane, možete li onda brodskoj javnosti objasniti zašto predstava nije održana. Idemo dalje... u točki dva branite ravnateljicu Sanju Nuhanović tvrdeći kako ona uopće nema nikakvih prava odlučivanja u Upravnom vijeću. Dakle, jedna ravnateljica velike i važne ustanove kao što je KKD IBM nema nikakvih prava odlučivanja u Vašem Upravnom vijeću??? Dakle, jedna ravnateljica koja treba biti alfa i omega KKD IBM-a nema pravo glasa i odlučivanja, osobno, kao ateista, mogu samo da se prekrižim i lijevom i desnom nogom. Drugim riječima, Vi mene želite poručiti slijedeće: „Nije Sanja zabranila i cenzurirala Vašu predstavu, nego mi genijalci iz Upravnog vijeća". Poštovani genijalci iz Upravnog vijeća, nastavite samo tako s vašim radom (neradom) i dalje i onda u narednih sto godina možemo očekivati da će naš grad dobiti jedno profesionalno Gradsko kazalište ili da će recimo naš Slavonski Brodvej- konačno barem s jednom predstavom uspjeti napokon napuniti jednu salu (manju). A što se tiče ravnateljice Sanje Nuhanović, postoji jedna drevna hrvatska poslovica koja kaže: „Kad nešto izgleda kao patka, kad se nešto kreće kao patka i kad se nešto glasa kao patka - onda se radi o patki". Dakle, iz više izvora, ili bolje rečeno, puno izvora, dobio sam informacije kako je Sanja Nuhanovič dobra žena, vrlo profesionalna i predana svome radu. Onda je ona očito zalutala u jedno osinje gnijezdo iz kojeg očito samo izlijeću ose sa opasnim i otrovnim žalcima koji ubadaju i nanose drugima bol, a sami nisu u stanju ni sposobni ništa za ovaj grad napraviti.

Idemo dalje... u točki 3. Vi me pozivate, zanimljivo, da u duhu „civilizirane komunikacije" da Vam pojasnim ono što, tobože, nije vidljivo iz moje žalbe.

1) Tekst plakata „Zabranjen ulaz mlađima od 18 godina".

Vi zapravo, ne tražite nikakvo moje pojašnjenje, nego mi dajete jasno do znanja da je moja predstava puna "neetičnih i nemoralnih"  dijelova zbog kojih je zabranjena mlađima od 18 godina. I pitate se, pa zašto sam onda uopće, k vragu, digao toliku prašinu oko toga - kada sam „kriv".

Poštovana gđo. Zlatarević!

Istina je da smo na plakatu napisali "zabranjen ulaz mlađima od 18 godina", ali ne zbog razloga što se u predstavi nalazi bilo što neprimjereno, neetično ili nemoralno, nego jedino i isključivo zbog laćimoralista, licemjera i samoproglašenih čuvara javnog ćudoređa koji će odmah iz konteksta samog naslova „Traži se prodavač u Seks Shopu", izvući oštroumni zaključak da se radi o nekoj skandaloznoj nećudorednoj predstavi koju treba odmah zabraniti našoj poćudnoj hrvatskoj mladeži. (koja je, usput rečeno, do ponoći na Facebooku, a poslije ponoći na pornićima). I sada će, ma zamislite, Darko na njih loše odgojno djelovati. Pa ćemo predstavu odmah zabraniti i cenzurirati u Centru mladih. Dakle, ako već tražite moje pojašnjenje, radi se socijalno-političkoj satiri i bezazlenom humoru na račun muško-ženskih odnosa, radi se o monokomediji i životu čovjeka koji se nalazi na dnu života i na buvljaku prodaje sitnu bižuteriju i galanteriju da bi preživio dan. U takvom duhu je i scenografija, dakle, jedan stol, na kome se nalaze stare knjige, džezvice, galanterija, umjetničke slike (dakle, nema nikakvih dildoa, silikonskih penisa niti bilo čega sličnog, što bi eventualno moglo djelovati nećudoredno na mlade). A zašto se predstava onda tako zove, zato što ga savjetnik na Zavodu za zapošljavanje ucjenjuje i maltretira da mora prihvatiti posao prodavača u Seks Shopu ili će ga brisati iz evidencije i izgubit će pravo na socijalnu pomoć. Dakle, parodija na našu politiku zapošljavanja i državnu birokraciju te mučenje i maltretiranje korisnika na Birou. Uobičajena praksa. Čovjek prešao pedesetu godinu života i njega je to sada stid i sram prodavati, i suočen sa novim strahovima, on sada sve to sa buvljaka prepričava svojim riječima i sve što mu se na burzi rada događa. Dakle, nema nikakve veze sa Seks Shopom, niti bilo čim amoralnim, neprimjerenim, ili nečasnim, jedino ako Vi smatrate da nam je u državi sve bajno i da nezaposlenih nema, da njima cvjetaju ruže, i da se o ovoj tematici ne treba govoriti i na kazališnim daskama. Dakle-socijalna i politička satira, a ne erotska. Što se tiče mladih, slobodno bi ovu monodramu svi mogli i trebali pogledati. To toplo preporučujem našoj hrvatskoj mladeži (čak bi bilo i jako poželjno) da na vrijeme saznaju što ih sve čeka kada se poslije srednje škole prijave na Zavod za zapošljavanje. Idemo dalje... u drugoj stavki točke tri, Vi tražite od mene da vam dostavim službeno status i sve o Udruzi „Učinimo svijet boljim". Drugim riječima, Vi sumnjate da ona uopće i postoji. Službeni OIB Udruge je 21791214751. Možete slobodno provjeriti u Županijskom uredu za Udruge. Da vam prepričavam Statut i Pravilnik Udruge, nema smisla. Svaka Udruga, shodno svom Statutu, ima zakonsko pravo osnovati i pokrenuti svoje amatersko kazalište ili dramsku sekciju - pa smo i mi tako osnovali Teatar „Crna mačka". Ima li tu što sporno? Tražite i recenzije o predstavi. Pa upravo ste ih dobili na našim brodskim portalima. I tko je za to kriv?

Poštovana gđo. Zlatarević!

Da vas podsjetim, Vi ste predsjednica Upravnog vijeća KKD IBM. Vi se trebate baviti isključivo kazalištem, a ne kazalište ubijati. Mi u Brodu nikada nismo napunili Brlićku. Nama Brlićku pune Crnogorci, Srbi. A što mi radimo? Spavamo zimski san. Srpske cajke i pevaljske su preplavile naš grad i postale glavni nositelj kulture našeg grada. Osjećate li Vi kakvu odgovornost po tom pitanju ili Vas to uopće ne zanima? Poštujem i cijenim sve one koji se oko Stilinovića angažiraju oko Brodveja i amaterskog kazališta za mlade, ali na žalost, oni nemaju dovoljno duha da nekom svojom predstavom napune Brlićku. Kao što dobra pita ne ovisi o dobrim korama nego o dobrom prelijevu, tako ni dobro kazalište ne ovisi o dobrim glumcima nego o dobrom i kvalitetnom dramskom tekstu. Ako nema dobrog tekstopisca nema ni dobrog kazališta. Bez Darka Dakyja Lončara kazalište u Brodu nikada se neće pokrenuti sa mrtve točke. Sve to što radi Slavonski Brodvej je jako, jako loše, bez imalo mašte, kreativnosti i pozitivne umjetničke i intelektualne provokacije. Umjetnost, ako nije provokativna i konzervativna, barem u nekoj mjeri, onda to nije umjetnost. Ja još nikada dosad u njihovom radu nisam vidio niti malo društvene provokativnosti niti političke kontroverze i intrigantnosti. Blagi su, totalno nemaštoviti i nezanimljivi.

Vi ste Predsjednica Upravnog vijeća.  Ja vas pitam da sada Vi meni odgovorite - Kada mislite barem jednom našom predstavom napuniti Brlićku.  Ako ovako nastavite sa zabranama i cenzurama - očito nikada. Ss svojim kulturnjacima u gradu se ne dopisuje - s nama se razgovara. Od ove predstave više nema ništa. Ubili ste i mene i predstavu. Zaboravimo konkretnu predstavu „Prodavač u Seks Shopu". Ja sam totalno demoraliziran i nema više nikakvog smisla da sada predstavu odobrimo i vratimo na kazališne daske. Ne znam što bih ja onda trebao na pozornici - strahovati hoće li mi netko u znak osvete isključiti rasvjetu od Vaših ljudi, možda razglas kao Thompsonu, možda osvjetljenje, ili mi smjestiti neku drugu zvrčku. Niti jedna predstava se ne može izvoditi u strahu i pod duhovnim terorom. Ovo je sve jedno očigledno duhovno nasilje nad jednim brodskim umjetnikom, a Darko je jedina osoba u cijelm gradu koja Vam može kazalištem puniti sale i dvorane, jedina osoba koja kazalištem može unijeti živost i radost u naš grad. I Vi tu jedinu osobu totalno ubijete u pojam. Slavonski Brodvej je osnovan prije četiri godine. Koliko su puta do sada u ove četiri godine napunili Brlićku? Nijednom. A zato im je navodno kriv Duspara kao gradonačelnik jer  eto, nema sluha za kulturu. Nije njima kriv Duspara nego oni sami jer jednostavno nemaju duha. Imaju znanja ali nemaju duha. Samo su jednom napunili Centar mladih, ali na prijevaru. Najavili su u medijima komediju, a više je smijeha bilo u mrtvačnici u Oriovčiću, nego na njihovoj predstavi. Plakat im je prštao od seksizma i htjeli su navući publiku na račun ženske seksualnosti i tjelesnih atributa. Tako se publika ne privlači. Ako si već najavio komediju, onda trebaš publiku i nasmijati. Jednom publiku možeš prevariti, drugi puta više nećeš. Nama je za sve u gradu kriv Duspara. Ja sam ljevičar (komunjara) ne branim Dusparu, ali za svoje neuspjehe u životu i ne optužujem Dusparu. Svatko od nas odgovara za sebe i svoj rad. Ako ste kao predsjednica Upravnog vijeća možda i pokazali malo dobre volje i želje za komunikacijom i da možda promijenite stvar, ja vam se zahvaljujem, ali ja sam totalno ubijen u pojam i demoraliziran,  možda nekom drugom prilikom za godinu, dvije ili tri dana. Poslije svega ovoga u medijima, više nema smisla. Možda ću u nekom drugom gradu biti bolje sreće, nego u svom rodnom. Hvala. S poštovanjem!

Silvija Stilinovića, umjetničkog direktora brodskog Festivala amaterskih kazališta te voditelja i člana Satiričkog kazališta mladih, upitali smo za osvrt na tvrdnje gospodina Lončara, no izjavio je kako nema namjeru komentirati te navode.