PRIJE nego li je postao pomoćnik ministrice Divjak, Vlado Prskalo bio je najuspješniji ravnatelj strukovne škole. Sada isti model planira iskoristiti za sve ostale škole u Hrvatskoj. Pitali smo ga kako će izgledati reforma, koje su prednosti... piše Večernji list.
Tako će poslodavci prepoznavati svoju buduću radnu snagu. Želimo postići da učenici koji upišu strukovne škole budu ponosni, da sustav prema njima bude tako orijentiran da oni imaju svoje mjesto u društvu. Uostalom, ti učenici za nekoliko godina i sami će biti poslodavci.
Što je presudilo vašem dolasku u Ministarstvo?
Uvjerljivost ministrice Divjak da želi promjene bile su moj razlog zbog kojeg sam se priključio Ministarstvu. Moj se život, dolaskom na ovu poziciju, naglavačke promijenio, izgubio sam mir, nemam slobodnog vremena, ali mi nije žao jer želim da se strukovno obrazovanje pomakne s mrtve točke. Ono je već godinama nepravedno zapostavljeno.
Kao ravnatelj suočio sam se s činjenicom da u školi nismo imali ni prostor, ni opremu, a ni educirane nastavnike. Kad sam shvatio da ne mogu računati na sustav, tražio sam drugi put. Počeli smo pratili sve projekte EU. Oni su zarazni - kad ih počnete pisati, odjednom naučite i engleski, naučite stvari koje ne radite u klasičnoj nastavi, naučite se natjecati. U konačnici se suočite s obvezom, jer kada dobijete ta sredstva, morate ih potrošiti onako kako ste opisali u projektima. Tako smo promijenili školu, nastavu, opremu škole. No, nije bilo Iako.
Morat će odjenuti radno odijelo i naučiti sve tajne zanata
Kažete nije bilo lako i nije trajalo kratko. Koliko će nam trebati vremena da provedemo reformu svih strukovnih škola?
Bude li dobre volje i cijeli sustav odradi sve aktivnosti, sve se može promijeniti za četiri godine. Mora postojati jaka želja, i to prije svega u Ministarstvu, potom na lokalnoj razini, ali i među ravnateljima škola i nastavnicima. Dakle cijeli sustav mora se mijenjati.
Strukovne tehničke škole traju tri ili četiri godine. To je sustav u kojemu imamo ulaz učenika koji se opredjeljuju jednim dijelom za sustav rada, a jednim dijelom za vertikalnu prohodnost. Učeniku strukovne škole ovim promjenama pružamo mogućnost da nakon škole ima posao i da svojim znanjem konkurira u svijetu tržišta rada. Ovom reformom učenici će u školama morati odjenuti radno odijelo i naučiti sve tajne strukovnog zanimanja koje su odabrali. A to može samo uz zadovoljavajuću opremljenost škola. On mora raditi na stvarnim proizvodima i u stvarnim uvjetima. Zato je bit i učenje na radnom mjestu, unutar škole, ali i u centru kompetencija. Nema više staklenog zvona ni za koga - ni za učenika, ni za profesora ni za ravnatelja.
Profesori rade posao od nacionalne važnosti
Hoće li se zbog više prakse u strukovnim školama umanjiti opći sadržaji?
Napravili smo okvir, nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje, ali sada će svaka radna skupina definirati koliko je hrvatskog, engleskog, povijesti, zemljopisa potrebno u određenoj struci. Nacionalni strukovni kurikulum daje mogućnost da svaka škola, svaka radna skupina napravi za svoj sektor, za svoje zanimanje u postocima potrebu za općeobrazovnim sadržajima uz ishode učenja.
Želja mi je da učenici upisuju kvalitetne škole. Nije ovdje riječ o novcu, imam osjećaj da u školama velika većina nastavnika voli posao - samo im treba dati poštovanje i na tome svih šest mjeseci mandata radi cijeli tim ministrice Divjak. Treba profesorima reći da rade posao od nacionalne važnosti. Hoće li na plaći dobiti 100 ili 500 kuna više, nije nevažno, ali iz iskustva znam da nije presudno.
Koliko bi centri kompetencija trebali promijeniti strukovne škole?Ne mora biti da ih je malo, svaka županija opredijelit će se za sektor i prema sektoru će se formirati centri kompetencija u kojima će kroz suradnju sudjelovati i više škola. Otvaranjem tih centara imat ćete konkurenciju jer, ako bi se sagradila jedna kvalitetna škola, većina će učenika ići u tu školu pa će u dijelu onih škola koje se nisu potrudile nedostajati djece. Zato kroz centre nudimo kvalitetno obrazovanje. No to neće pasti s neba, svi se moramo potruditi.
Želimo motivirati mlade da upisuju strukovne škole
Kada se otvara natječaj, odnosno kada će se škole moći prijaviti za centar kompetencija?
Očekujemo da će u ožujku biti raspisan natječaj, a da ćemo već u lipnju imati prve potpisane ugovore. Kriteriji za one škole koje će se natjecati za centar kompetencija već su usvojeni.
Osnovali smo Vijeće za strukovno obrazovanje i velik naglasak stavili na gospodarstvo i gospodarstvenike. Zato smo u samoj izradi zakona predvidjeli da su gospodarstvenici i obrtnici oni koji u svakom trenutku ulaze u centre. Uostalom, oni su ti koji će kroz centre kompetencija ostvarivati svoje interese, bit će u upravljačkoj strukturi i raditi i surađivati s učenicima. Naime, svaki centar morat će izraditi svoju strategiju u idućih pet godina. Školovat će se za ona zanimanja koja trebaju gospodarstvu.
Tko će nadzirati rad centara?
Ministarstvo, ali i njihovi osnivači koji će imati uvid u njihov rad. Cijelom ovom pričom mi želimo ukomponirati i visoko obrazovanje, a da ne govorim da želimo motivirati mlade ljude da se uključe u svijet strukovnog obrazovanja.
Poslodavci će prepoznavati svoju buduću radnu snagu
Dakle, mladi strukovnjaci u centrima bit će, kako kažete, u stalnom kontaktu s poslodavcima. Hoće li poslodavci tako već od prvog razreda među učenicima birati svoje buduće radnike?
Sigurno. Cijela priča dobiva širu dimenziju jer poslodavci postaju dio odgojno-obrazovnog procesa. Među njima osposobit će se mentori koji će raditi s učenicima. Tako će poslodavci prepoznavati svoju buduću radnu snagu. Želimo postići da učenici koji upišu strukovne škole budu ponosni, da sustav prema njima bude tako orijentiran da oni imaju svoje mjesto u društvu. Uostalom, ti učenici za nekoliko godina i sami će biti poslodavci. To je krug koji se ne smije prekinuti da bi sustav bio otporan na sve lomove u gospodarstvu.
Koliko će poslodavcima trebati da dođu do statusa mentora, a koliko će vremena trebati profesorima da prođu sve edukacije vezane za promjene u strukovnom obrazovnom sustavu?
Mi već ovog proljeća krećemo s edukacijom strukovnih nastavnika uz Agenciju za strukovno obrazovanje i Agenciju za odgoj i obrazovanje. Sve naše agencije dobile su obvezu da rade na sustavu izobrazbe strukovnih nastavnika. Što se tiče mentora, prema Zakonu o strukovnom odgoju i obrazovanju bit će dovoljno nekih 60 sati rada nakon čega je on sposoban primiti djecu na praksu.
Učenici će postati radnici
Hoće li učenici zbog učenja i rada s poslodavcima dobivati i naknadu za rad tijekom svog školovanja?
Koliko će sati u tjednu učenici provoditi radeći?
To ovisi o sektorima. Stručnjaci će predložiti koliko je sati potrebno, a mi ćemo pratiti ishode. Sada imamo velik problem, imamo gotovo 300 strukovnih škola koje školuju kadar, a mi uvozimo 31 tisuću ljudi. Te nerazmjere sada ćemo smanjivati.
Sve ovo ne bi bilo moguće da nemamo političku podršku HNS-a
Vlado Prskalo, pomoćnik ministrice obrazovanja Blaženke Divjak, obišao je dosad 60 strukovnih škola u većini županija. Kako najavljuje, nastavit će s tom aktivnošću da bi u Ministarstvu ujedno dobili uvid u trenutačno stanje strukovnih škola, kako infrastrukturaIno tako i u dijelu opremljenosti potrebnim materijalima za pojedina strukovna zanimanja. Ujedno se tim obilascima, kaže Prskalo, provjerava i povezanost škola s lokalnim obrtnicima i poduzetnicima. - Znam da ima dobrih škola u Zagrebu, Slavoniji i Dalmaciji. Zakonskim aktima osnažit ćemo naše škole i trud neće biti neprimijećen. Uostalom sve ovo ne bi bilo moguće da nemamo političku podršku HNS-a. Oni su zaslužni da je Zakon o strukovnom obrazovanju išao po ubrzanom postupku - kazao je Prskalo.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
veles15.12.2017. u 08:26
Hvala Bogu dragom da se netko uhvati srednjeg strukovnog obrazovanja. Sjasite više s osnovnog osmogodišnjeg školovanja...non stop ga reformirati samo na papiru. Shvatite da ono nije rak rana našeg obrazovnog sustava, pa kao da je bitno hoće li trajati 9... Prikaži sve ili 8 godina.. Hoće li mala škola biti prvi razred ili samo "mala škola" ... Ma koga briga. Uhvatite se vi srednjeg strukovnog obrazovanja...ono je temelj budućnosti ove zemlje. O reformirati visoko obrazovanje... Pod hitno. Al u to nitko ne želi zadirati... Vruć krumpir, već samo opleti po osnovnoj školi.
-