U ZADNJIH pola godine se dosta pričalo o tome što se događa na Filozofskom fakultetu. Kronologija je tih događaja jasna i već ispričana više puta, ali, kako se sve stalno uvlači u birokratsku zavrzlamu i dnevne skoro pa sapuničaste događaje, potrebno je sve još jednostavnije objasniti, izostavljajući manje bitne detalje.
Priča ukratko ide ovako Od 1990., a pogotovo od potpisivanja Vatikanskih ugovora, Katolička crkva ima velik utjecaj u Hrvatskoj – ne samo na politiku nego i na obrazovanje itd. Utjecaj koji Crkva vrši preko vjeronauka kroz javno obrazovanje je već pokazao rezultate – istraživanja su pokazala da su nove generacijesve konzervativnije. Logično, Crkva je poželjela na tim rezultatima nastaviti graditi svoju ideološku hegemoniju, još više povećati svoj utjecaj i time osigurati, među ostalim, i svoj materijalni status u budućnosti. Kako to, dakle, učiniti?
Ideja je zapravo briljantna. Umjesto da nastavnici vjeronauka, obrazovani na Katoličkom bogoslovnom fakultetu, predaju samo vjeronauk, kao dosad, i na taj način šire crkveni nauk – zašto oni ne bi predavali npr. i hrvatski, engleski, povijest, sociologiju, filozofiju i sve druge društveno-humanističke predmete? Tako se onda širenje crkvene konzervativne doktrine ne bi odvijalo samo na satovima vjeronauka i preko crkvenom nauku naklonjenih udžbenika i nastavnika, nego, razumno je zaključiti, i na drugim predmetima. Jasno je da će nastavnik vjeronauka, kojem Kaptol izravno mora dati dozvolu da predaje u školi i koji mu je može u svakom trenu ukinuti (bez ikakvog uplitanja bilo koga iz svjetovnih struktura u to – od ravnatelja do MZOS-a), predavati npr. povijest na malo drugačiji način nego netko tko s Crkvom nema izravne veze, niti mu ona može utjecati na posao.
No kako to postići? Vrlo jednostavno – tako da se omogući da budući nastavnici vjeronauka uza svoj studij Religijske pedagogije i katehetike na KBF-u studiraju i bilo što s Filozofskog fakulteta u Zagrebu (koji je najveći društveno-humanistički fakultet u zemlji). Što se time dobiva? Dobivate npr. profesore engleskog i vjeronauka, hrvatskog i vjeronauka, povijesti i vjeronauka itd. Kako nastavnike vjeronauka u osnovne i srednje škole, da ponovimo, izravno postavlja i smjenjuje isključivo Kaptol (iako nastavnike u potpunosti plaća država!), dogodilo bi se to da bi Kaptol de facto u škole postavljao ne samo nastavnike vjeronauka nego i profesore svih ostalih društveno-humanističkih predmeta. Kako je poznato da svi ravnatelji školâ iz praktičnih razloga preferiraju da imaju profesore koji pokrivaju više predmetâ odjednom, rečeni scenarij nije nikakva teorija urote nego sasvim logična posljedica iznijetoga.
KBF je integraciju poduke svojih vjeroučitelj(ic)a sa svim studijima FF-a, naravno, pokušao prikazati tobože u okvirima „suradnje", „interdisciplinarnosti" i sl. No ta priča vrlo lako pada u vodu. Kao prvo, da je riječ bila samo o interdisciplinarnosti (na stranu pitanje koliko uopće ima smisla studij za vjeroučitelje povezivati sa znanstvenim studijima), ne bi li bilo logičnije da onda KBF krene prvo u suradnju npr. s Filozofskim fakultetom družbe Isusove? Kao drugo, da je riječ samo o interdisciplinarnosti, zašto onda KBF ne bi ponudio i druge svoje studije (Filozofsko-teološki studij, Stručni teološki studij ili Studij crkvene glazbe) u kombinaciju FF-u, nego, zanimljivo, samo studij na kojem se obrazuju vjeroučitelji(ce)? Očito je, dakle, da se tu ne radi ni o kakvim plemenitim idejama humanističke suradnje, nego o vrlo proračunatim interesima i ciljevima.
Cijeli članak pročitajte OVDJE
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -